komiksy: 2037 komiksy polskie: 199 seriale animowane: 112 biografie: 59

The Spectacular Spider-Man Annual #8

The Spectacular Spider-Man Annual #8Numer: The Spectacular Spider-Man Annual #8
Tytuł 1: Return to Sender
Tytuł 2: Young Gods: Opposing Forces
Tytuł 3: The High Evolutionary, Chapter Ten: The Son Of Earth
Wydawnictwo: Marvel Comics 1988
Data wydania: Listopad 1988
Scenariusz: Gerry Conway, Mark Gruenwald
Rysunki: Mark Bagley, Ron Lim
Tusz: Keith Williams, Mike Esposito, Tony DeZuniga
Kolory: Bob Sharen, Gregory Wright
Litery: Rick Parker, Ken Lopez
Okładka: Sal Buscema
Redaktor: Jim Salicrup, Tom DeFalco
Redaktor naczelny: Tom DeFalco
Cena: $0.75
Przedruk PL: brak

Streszczenie

Return to Sender

Kontynuacja wydarzeń z West Coast Avengers Annual #3.

Spider-Man siedzący na dachu nagle dostrzega na ulicy kobietę, którą goni dwóch osobników w dziwnym, latającym pojeździe. Pająk interweniuje i dostrzega w niej Gwen Stacy. Nie może uwierzyć w to co widzi, a dziewczyna przerażona widokiem bohatera ucieka. Spider-Man rozpoczyna walkę z napastnikami, jednak ci po chwili znikają. Niepewny swoich uczuć Peter decyduje się wrócić do domu i poinformować MJ, zanim ta ujrzy zmartwychwstałą Gwen.

Gdzieś w głębiach oceanu. Do podwodnej bazy High Evolutionary wracają napastnicy, którzy starali się porwać Gwen. Jednym z nich jest Quint. Ewolucjonista nie jest zadowolony z niewykonania misji, ponieważ musi zbadać tą zaistniałą anomalię, która nie powinna była się pojawić. By móc to zrozumieć musi przenieść się tam, gdzie znajdują się bogowie, którzy wcześniej byli ludźmi.

Zakłopotany całą sytuacją Peter znajduje swój album ze zdjęciami. Mary Jane, która wróciła z zakupów, zauważa, że z Peterem jest coś nie tak. Ten informuje żonę o powrocie Gwen Stacy. Chciałby jej powiedzieć, że Gwen nie ma już dla niego żadnego znaczenia i by pozostała martwa, jednak nie może.

W centrum galaktyki, do którego dotarł High Evolutionary, znajduje się statek większy niż mniejsze gwiazdy, należy do Celestials, istot o mocy jakiej ludzie nie mogą nawet sobie wyobrazić. Evolutionary przypomina sobie, tego czego ludzie nie mogą pamiętać. Celestials wystawili ziemian na próbę i ku jego zdziwieniu zdali ją, a najlepszych spośród nich wzięli ze sobą i obdarzyli niemalże boskimi mocami. Nazywają się Young Gods. High Evolutionary obserwuje ich trening do chwili, gdy jedna z nich, Varua wyczuwa jego obecność. Daydreamer sprawia, że staje się on widoczny. Ewolucjonista tłumaczy, dlaczego tu przybył oraz, że nie znalazł odpowiedzi na pytania, które szukał, a następnie znika. Część z Young Gods chce interweniować, uważając, że sprawa Gwen pozostawiona ludziom, może przynieść wiele nieszczęścia. Inni natomiast uważają, że nie powinni mieszać się w ziemskie sprawy. Ci pierwsi decydują się działać i przenoszą się na ziemię, a reszta chce ich powstrzymać, zanim sprowadzą na ludzi katastrofę.

W swoim mieszkaniu Peter stara się zapewnić Mary Jane, że kocha ją, a Gwen, którą spotkał, jest klonem stworzonym przez profesora Warrena, który miał na jej punkcie obsesję. Nagle rozlega się dzwonek do drzwi. Okazuje się, że to Gwen, która widząc Petera rzuca mu się w ramiona i opowiada co jej się przytrafiło. Nagle dostrzega pod szlafrokiem Petera kostium Spider-Mana. Przerażona ucieka. Mąż stara się zapewnić, żonę, że kocha tylko ją, jednak musi pomóc Gwen. Mary Jane godzi się na to i prosi, by ten po wszystkim wrócił do niej z czystym sercem. Chwilę później Spider-Man dogania Gwen i stara się wytłumaczyć jej, że nie zabił jej ojca, a zrobił to odłam z budynku (The Amazing Spider-Man #90). Peter ignoruje pajęczy zmysł, przez co zostaje trafiony z promienia. Okazuje się, że to Quint sterujący olbrzymim robotem. Łapie dziewczynę i przymierza się do teleportacji, gdy nagle w pole wskakuje Spider-Man i znika razem z robotem i porwaną Gwen.

W bazie High Evolutionary, Spider-Man zostaje otoczony przez dziesiątki robotów, z którymi musi walczyć, podczas, gdy Gwen zostaje podłączona do pewnej maszyny. Zjawia się siedmiu Young Gods, którzy stają po stronie Spider-Mana. Bohater stara się dotrzeć do swojej pierwszej ukochanej, jednak olbrzymi robot mu to utrudnia. Będący w pobliżu High Evolutionary nie interesuje się walką, a jedynie tym co widzi na monitorze. Nagle pojawiają się kolejni Young Gods, którzy starają się przeszkodzić tym wcześniej przybyłym. Pająk obawia się, że Gwen nie żyje, jednak po dłuższej walce udaje mu się unieszkodliwić robota i dotrzeć do niej. Po tym, jak okazuje się, że Stacy żyje, Peter niszczy urządzenie, w którym dziewczyna się znajduje. Przytula ją, a następnie mówi jej, że to koniec, ponieważ ona nie jest tą Gwen, którą znał i kochał, a obecnie kocha inną osobę. Podchodzi do Young Gods, którzy również zaprzestali już walki i pyta kim są. W odpowiedzi słyszy, że młodymi bogami. Cała grupa po chwili znika. Za plecami Pająka pojawia się High Evolutionary, który tłumaczy kim jest Gwen. Okazuje się, że profesor Warren znalazł kobietę z biologicznego punktu widzenia bardzo podobną do ukochanej Petera. Porwał ją i umieścił w niej wirusa, który całkowicie upodobnił ją do prawdziwej Gwen. High Evolutionary przyznaje, że kobieta, która stoi obok Spider-Mana, nie jest ani klonem, ani Gwen Stacy. Odsyła oboje z powrotem do Nowego Jorku.

Nowy Jork. Dziewczyna nie może uwierzyć w to co powiedział High Evolutionary. Nagle zjawia się jedna z Young Gods – Daydreamer i za pomocą swoich mocy usuwa z Gwen wirusa, przywracając ją do wcześniejszej postaci. Kobieta odchodzi, a Daydreamer mówi Spider-Manowi, że wyczuła w niej potrzebę powrotu do dawnej postaci i prosi go, by to zdarzenie było ich tajemnicą. Bogini znika, a Pająka nurtuje to, że nawet nie poznał jak nazywa się osoba, która na krótko była Gwen.

Peter wraca do domu i informuje MJ, że Gwen umarła dawno temu. Zapewnia żonę, że kocha ją bardziej niż kocha Stacy. Szczęśliwi i kochający się wzajemnie kończą rozmowę pocałunkiem.

Kontynuacja wydarzeń w Avengers Annual #17.

Scenariusz: Gerry Conway
Rysunki: Mark Bagley
Tusz: Keith Williams
Kolory: Bob Sharen
Litery: Rick Parker

Young Gods
Opposing Forces

Young Gods pośród których są: Genii (Jason Kimbal), Daydreamer (Catherine Moranis), Mindsinger (Gregor Buhkarov), Varua (Mira), Bright Sword (Carter Dyan), Harvest (Chi Lo), pojawiają się na obrzeżach Jeruzalem, miejsca gdzie urodził się Bright Sword. Wszyscy nie rozumieją, co Carter czuje do tych pustynnych terenów, poza Chi, która skrycie się w nim kocha. Dwie z młodych bogiń wyczuwają czyjąś obecność. Decydują się nie interweniować w problemy, które dotyczą tylko ludzi. Okazuje się na początku, że trwa starcie młodych Palestyńczyków z wojskami Izraelskimi. Nagle z podziemi wychodzi ogromny, czarny stwór. Young Gods interweniują. Nie mogąc poradzić sobie z obcym Varua wpada na pewien pomysł. Łączy się z Mindsingerem i Harvest, tworząc Uni-Mind. Unicestwiają zagrożenie, po czym się rozłączają. Mira tłumaczy, że stworzenie powstało z gniewu walczących ze sobą ludzi. Catherine odkrywa, że był to jeden z ziemskich bogów, jednak nie potrafi powiedzieć który. Wspólnie stwierdzają, że ludzie powinni borykać się ze swoimi problemami sami, jednak coś muszą zrobić ze stworzeniami takimi jak ten, którego pokonali.

Scenariusz: Gerry Conway
Rysunki: Mark Bagley
Tusz: Mark Esposito
Kolory: Bob Sharen
Litery: Rick Parker

The High Evolutionary
Chapter Ten: The Son Of Earth

Kontynuacja wydarzeń z West Coast Avengers Annual #3.

Herbertowi Edgarowi Wyndhamowi (High Evolutionary) po uniknięciu własnej śmierci udaje się powrócić do ciała. Tym razem chce poznać i zrozumieć wszystko na temat ludzi. W tym celu tworzy za pomocą specjalnie skonstruowanych urządzeń Drugą Ziemię, gdzie przyspiesza proces ewolucji i tworzy wybrane przez siebie gatunki.

Po jakimś czasie postanawia odpocząć, co wykorzystuje jego dzieło sprzed lat, Man-Beast. Edgarowi udaje się stworzyć Adama Warlocka, który wstawia się za drugą Ziemię, którą Evolutionary chce zniszczyć, widząc, co stało się z jej mieszkańcami. Edgar godzi się, by Adam wyruszył na Ziemię.

Podczas jego nieobecności Evolutionary wszystkimi możliwymi środkami odpędza Galactusa przed pożarciem jego planety. Po jakimś czasie powraca wściekły Warlock, który zarzuca swojemu stwórcy zniszczenie Drugiej Ziemii. Herbert, widząc na czole swojego syna Soul-Gem, jest przekonany, że zakłóciło to zmysł postrzegania Adama, który ostatecznie zabija High Evolutionary. Nad martwym ciałem i Adamem unosi się jego astralna forma.

Kontynuacja wydarzeń w Avengers Annual #17.

Scenariusz: Mark Gruenwald
Rysunki: Ron Lim
Tusz: Tony DeZuniga
Kolory: Gregory Wright
Litery: Ken Lopez

Dodatki
    • Young Gods Fact Pages! – informacje na temat Young Gods (5 stron)

 

Recenzja

Ósmy numer the Spectacular Spider-Man Annual jest częścią crossoveru znanego pod nazwą The Evolutionary War, który jest pierwszym tego typu wydarzeniem rozgrywającym się we wszystkich komiksach Marvela typu annual tego roku. Wraz z obecnym numerem otrzymujemy trzy różne historie.

Pierwsza i jedyna historia w pełni dotycząca Spider-Mana rozwiązuje kwestie dotyczącą ponownego pojawienia się w jego życiu Gwen Stacy. Swoistym wprowadzeniem do tej historii, były krótkie scenki z the Spectacular Spider-Man #142 i #143. Przypomnę tylko, że ta Gwen ostatni raz była widziana (nie licząc wspomnianych przed chwilą the Spectacular Spider-Man) w the Amazing Spider-Man #149.

W tym Annualu szczególnie podobało mi się to w jaki sposób przedstawiono rozterki Petera odnośnie powrotu jego pierwszej miłości. Czyżby czas jednak nie goił aż tak bardzo ran? Za to należy się scenarzyście duży plus. Niestety znajdziemy też tu kilka minusów. Największym z nich jest wprowadzenie do historii Young Gods. Zanim zabrałem się za ten komiks nie interesowały mnie te postaci, a po jego przeczytaniu… również mnie nie interesują. Nie wiem po co zostali wprowadzeni, fabuła byłaby lepsza bez nich, bo sceny z nimi są zbędne i chwilami naprawdę nudne.

Zastanawiam się wciąż jak można ocenić to, jak wyjaśniono istnienie drugiej Gwen. Otóż okazało się, że Warren znalazł na ulicy osobę podobną do ukochanej dziewczyny i zainfekował ją wirusem, który sprawił, że dziewczyna stała się wierną kopią młodej Stacy. To, że Miles był szalony to było wiadomo, ale żeby aż tak. Trochę to wszystko jest naciągane, z kolei wyjaśnienie typu: klon, byłoby pójściem na łatwiznę.

Numer zakończył się nagle i równie nagle scenarzysta postanowił zakończyć wątek Gwen Stacy wykorzystując jedną z Young Gods, by ta zwyczajnie przywróciła kobiecie poprzednie życie i wspomnienia. Bez Young Gods można by ten wątek jeszcze pociągnąć, ale czy byłoby warto? Tym sposobem kończy się ta część komiksu. Co warto zauważyć cała historia nie zbyt dotyczy crossoveru The Evolutionary War, co mi w sumie nie przeszkadza. Nawet tą część można swobodnie czytać bez znajomości pozostałych, również tych dotyczących Spider-Mana.

Już na kolejnej stronie mamy historię z Young Gods w roli głównej. Jak dla mnie jest ona zupełnie zbędna, bo jak już wspomniałem ten annual w ogóle nie zainteresował mnie tymi postaciami. Co więcej scenarzysta na sam koniec tej opowieści, informuje nas o tym, że Young Gods powrócą na łamach The Spectacular Spider-Man. Mnie to nieszczególnie cieszy, ani interesuje.

Jakby kogoś jednak zainteresowały te postaci, to po historii Opposing Forces autorstwa Gerry’ego Conway’a, otrzymujemy kilka stron z informacjami na temat każdego z nich.

Do tej pory w swojej recenzji nie wspomniałem o rysowniku. Powodem jest to, że wszystkie te strony ilustrowała jedna i ta sama osoba – rewelacyjny Mark Bagley. W sumie nie muszę się tu znacznie rozpisywać, ponieważ rysownik jest znany ze swojego talentu. Nie mam mu nic do zarzucenia, tak więc graficzna strona komiksu to niebywały plus.

Na sam koniec pozostała nam ostatnia historia, która jest dziesiątą częścią opowieści o High Evolutionary, w której to poznajemy życie tego osobnika. By wiedzieć co było wcześniej musimy sięgnąć do The West Coast Avengers Annual #3, a by przeczytać o tym co działo się po wydarzeniach w obecnym Annualu musimy zaopatrzyć się w Avengers Annual #17. Te kilka stron nam zaprezentowane wyglądają całkiem przyzwoicie, zarówno pod względem fabuły jak i rysunków, których to autorem jest Ron Lim.

Podsumowując. The Spectacular Spider-Man Annual #8 wypada całkiem słabo, pomimo bardzo dobrej oprawy graficznej. Znaczenie dla fanów Pająka ma tylko pierwsza historia, która powiązane jest z Clone Sagą, a tylko w niewielkim stopniu z The Evolutionary War. Wszystko co dotyczy Young Gods w mojej opinii jest zbędne i chwilami strasznie nudne. Ostatnia część najbardziej łączy się z pozostałymi Annualami wydanymi w tym roku przez Marvela. Po zebraniu wszystkiego w całość myślę, że 3 pajączki będą optymalną oceną.

Ocena:

Autor: Spider-Nik

The Spectacular Spider-Man Annual #8 The Spectacular Spider-Man Annual #8 The Spectacular Spider-Man Annual #8


Related Articles

About Author