The Amazing Spider-Man #49
Numer: The Amazing Spider-Man #49 (#943)
Tytuł: Brak
Wydawnictwo: Marvel Comics 2024
Data wydania: Lipiec 2024
Scenariusz: Zeb Wells
Rysunki: John Romita Jr.
Tusz: Scott Hanna
Kolory: Marcio Menyz
Litery: VC’s Joe Caramagna
Okładka: John Romita Jr.
Asystent redaktora: Kaeden McGahey
Pomocnik redaktora: Tom Groneman
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: C.B. Cebulski
Wydawca: Dan Buckley
Cena: $4.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
Upper East Side. Kareem z gangu Tombstone’a wchodzi do sklepu spożywczego, zaniepokojony tym, dlaczego White Rabbit tak długo zajmuje pobranie haraczu od właściciela. Na górnym piętrze mieszkalnym znajduje przemienioną w wampira Lorinę Dodson obok sklepikarza, który ją ugryzł.
Manhattan. W obronie cywili Spider-Man walczy z hordami wampirów, które sieją chaos, ponieważ słońce przestało wschodzić i Ziemia pogrążyła się w ciemności. Nagle otrzymuje SMS-a od nieznajomego, który prosi Petera o sprowadzenie Spider-Mana na 86th Street and 2nd Avenue. Dwanaście bloków dalej znajduje pod tym adresem Kareema, który zdobył numer Parkera z książki Tombstone’a. Przestępca przekonuje go, by pomógł White Rabbit, przebijając drewnianym kołkiem wampira, który ją zmienił, co cofnie jej przemianę.
Uzbrojony w broń z drewna, Spider-Man wchodzi do sklepu, w którym Kareem uwięził Rabbit i winnego jej stanu wampira, zamykając drzwi na łańcuch. Po natknięciu się na szczury superbohater zostaje zaatakowany przez Lorinę. Kiedy ta chce się nim posilić, Kareem wrzuca ją do wózka sklepowego, umieszcza w magazynie i więzi, zamykając drzwi na kłódkę. Przestępca, który zdaniem Pająka coś czuje do White Rabbit, pogania go, by dopadł sprawcę jej przemiany, zamieszkałego w lokalu pod numerem 3B.
W mieszkaniu na piętrze Pająk znajduje słyszącego jego myśli właściciela sklepu, który sam przywiązał się łańcuchem do kaloryfera. Na widok kołka mężczyzna prosi, by Spider-Man go zabił. Płacząc, opowiada, że w wampira zmienił go jeden z klientów, a on ugryzł Rabbit, która pobiera od niego haracz w wysokości połowy zysków. Wyznaje, że liczył, że ktoś z superbohaterów zatrzyma ten proceder, a on przestanie się bać. Pająkowi robi się żal sprzedawcy, więc rezygnuje z zabicia go i postanawia znaleźć dla niego pomoc.
Nagle Kareem, który zakradł się od tyłu przez otwarte okno, przebija sklepikarza kołkiem i dziękuję Pająkowi za współpracę. Bohater ma do niego pretensje, że zabił kogoś, kto nie chciał nikogo skrzywdzić. Kareem mówi, że nie mógł zwlekać, ponieważ Rabbit go ugryzła i zbliżał się czas jego przemiany. Spider-Man, wściekły, że nie znał całej prawdy, chwyta Kareema i zapowiada, że odpowie za morderstwo. Do pokoju wchodzi Lorina, która znów stała się człowiekiem. Kareem uważa, że w trakcie wojny nikt nie przejmie się kilkoma ofiarami.
Dotknięty tymi słowami Spider-Man wychodzi na zewnątrz i postanawia uratować tylu ludzi, ile się da. Walcząc z wampirami, ma jednak świadomość, że to też kiedyś byli ludzie, których ktoś zmienił w potwory. Kiedy w zaułku myśli nad znalezieniem jakiegoś laboratorium i zażegnaniu tego kryzysu, wpada na Lizarda.
Kontynuacja wydarzeń w The Amazing Spider-Man: Blood Hunt #1.
Recenzja
Kiedy w całym uniwersum Marvela dzieją się ważne wydarzenia, twórcy obecnego tomu przygód Spider-Mana nie mogą powstrzymać się od przygotowania chociaż jednego powiązanego z nimi numeru tego flagowego cyklu. I w sumie dobrze, bo warto zawsze przypominać, że Pająk nie jest samotną wyspą, a częścią większej społeczności. Tym razem przyczynkiem do inkorporacji odcinka serii w większą całość jest crossover Blood Hunt. Motywem przewodnim tej historii jest rozpętany przez wampiry chaos na Ziemi, którą przestało oświetlać słońce.
W błędzie będą ci czytelnicy, którzy sięgną po ten numer z przekonaniem, że czeka ich walka Spider-Mana z wampirami u boku innych superbohaterów. Wbrew pozorom, choć komiks stanowi część crossoveru o globalnym zasięgu, to zaprezentowana w nim historia ma dosyć kameralny charakter. Fabuła skupia się na misji uratowania przez Pająka jednej z doskonale mu znanych przeciwniczek (White Rabbit) na prośbę przestępcy, którego kiedyś miał okazję też uratować (Kareem). Oboje są z gangu Tombstone’a, więc nie jest to wybór od czapy.
Po opowieści z wampirami należałoby się spodziewać sporej dawki grozy. Choć zespół artystów (John Romita Jr., Scott Hanna, Marcio Menyz) daje z siebie dużo, to zabiegi scenarzysty (celowo czy nie – trudno ocenić) nie idą aż tak bardzo w budowanie atmosfery horroru. Jest co prawda kilka momentów, które, powiedzmy, podczas czytania komiksu nocą przy lampce w ciemnym pokoju, mogą przyspieszyć bicie serca (wstęp z White Rabbit i Kareemem, wysyp szczurów i atak Rabbit na Pająka w sklepie, szukanie w mieszkaniu przez Spider-Mana wampira, który słyszy jego myśli), ale trwają one naprawdę krótko i nie zmieniają ogólnego klimatu strachu.
Trzeba jednak przyznać, że w tej dosyć przyziemnej historii, która nie przynosi tytułowemu bohaterowi jakieś wstrząsającej rewelacji (może poza uświadomieniem sobie, że by chronić ludzi, musi walczyć z potworami, które też kiedyś byli ludźmi), udało się przemycić parę zaskoczeń. Mowa tu zarówno o motywach proszącego o pomoc Kareema, jak i zachowaniu wampira, któremu przypisana została rola antagonisty.
Komiks serwuje raczej gorzkie, ale też otwarte zakończenie. Innymi słowy, by dowiedzieć się, jaką dalszą rolę odegrał Spider-Mana w walce z inwazją wampirów na spowitej mrokiem planecie, trzeba sięgnąć po oddzielnie wydaną miniserię. Niniejszy numer stanowi więc co najwyżej prolog, żeby nie powiedzieć, reklamówkę innego, również powiązanego z crossoverem tytułu. Brzmi to niezbyt zachęcająco, ale kolejny numer to jubileusz z bardziej ekscytującym wydarzeniem – powrotem Green Goblina! 3,5 pajączka.
Ocena:
Autor: Dawidos