The Amazing Spider-Man #75
Numer: The Amazing Spider-Man #75 (#876)
Tytuł: Beyond: Chapter One
Tytuł 2: Love and Monsters
Tytuł 3: Kafka
Wydawnictwo: Marvel Comics 2021
Data wydania: Grudzień 2021
Scenariusz: Zeb Wells, Kelly Thompson
Rysunki: Patrick Gleason, Travel Foreman, Ivan Fiorelli
Okładka: Art Adams & Alejandro Sánchez Rodríguez
Asystent redaktora: Lindsey Cohick
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: C.B. Cebulski
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $5.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
Beyond: Chapter One
Peter budzi się z koszmaru, w którym w wieku 6 lat został przyłapany przez ciocię May na kradzieży gumy do żucia z piwnicy sąsiadki i trafił na dywanik u wujka Bena, który nie miał… twarzy. Przeżywając wciąż śmierć Harry’ego i chcąc uniknąć rozmowy z pukającym do drzwi Randym, postanawia oczyścić umysł na mieście. Wychodzi przez okno i na dachu Goddard Building przebiera się w kostium. Nagle dostrzega… drugiego Spider-Mana. Zaciekawiony, rusza za nim i zagaduje go, ale sobowtór każe mu być cicho. Podirytowany Parker usiłuje go zatrzymać, lecz zostaje związany nowoczesną siecią i unieruchomiony na godzinę.
Nazajutrz. Empire State University. Peter zostaje wyrzucony z zespołu projektowego za notoryczne spóźnialstwo. Jego kolega, Derrick, radzi mu pogadać o zaliczeniu z dr. Connorsem. Do zostawionego na lodzie Petera podchodzi Ben Reilly i prosi go o rozmowę. W kawiarni przyznaje, że wczoraj się spotkali, ale musiał go zignorować, bo przechodził pewien test. Okazuje się, że Ben pracuje dla Beyond Corporation, międzynarodowego konglomeratu, który przejął od Parker Industries prawa do wizerunku Spider-Mana. Oświadcza, że jako superbohater na usługach korporacji robi coś dobrego, a przy okazji na tym zarabia.
Lower East Side. Beyond Tower. Po weryfikacji przez system bezpieczeństwa Langston zadowolony Ben wraca do użyczonego mu luksusowego apartamentu, gdzie mieszka ze swoją dziewczyną, Janine, która nie kryje radości z powodu ich nowego życia. Ben siada do zamówionego przez firmę posiłku. Ucztę przerywa mu jego przełożony, Marcus, którego nie interesują jego rozmowy z innymi Spider-Manami, lecz wyniki ostatniego testu. Ben ma udać się do działu R&D, by udoskonalić osłonę przed promieniowaniem.
Peter udaje się do mieszkania Mary Jane, którą również bardzo dotknęła śmierć Harry’ego Osborna. Kiedy opowiada jej o spotkaniu z Reillym, otrzymuje od Kel wiadomość o eksplozji na ESU. MJ przypomina mu, że wcześniej czy później będzie musiał ułożyć sobie w głowie to, co się ostatnio wydarzyło. Peter zgadza się z ukochaną, ale odpowiada, że nie dzisiaj, po czym rusza sprawdzić, co dzieje się na uczelni.
Empire State University. Spider-Man staje do konfrontacji z U-Foes (Vector, Ironclad, Vapor, X-Ray), którzy odpowiadają za atak na uniwersytet. Po chwili spod gruzów wygrzebuje się Reilly, który dotarł na miejsce wcześniej od niego. Duet Spider-Manów staje do walki z grupą superłotrów. Po tym, jak złoczyńcy wywołują radioaktywną eksplozję i uciekają, Peter doświadcza skutków napromieniowania w odróżnieniu od Bena, którego ochronił ulepszony kostium. Mamrocząc o jakimś zagrożeniu wewnątrz, traci przytomność.
Scenariusz: Zeb Wells
Rysunki: Patrick Gleason
Tusz: Patrick Gleason
Kolory: Marcio Menyz
Litery: VC’s Joe Caramagna
Love and Monsters
2 tygodnie temu. Misty Knight i Colleen Wing walczą z ryboludźmi w nowojorskich kanałach. Podczas potyczki Colleen pozwala sobie na komentarz, że Misty, która niedawno zerwała z kolejnym chłopakiem, zbyt szybko pozbywa się ludzi ze swojego życia. Kiedy jeden ze stworów ucieka na powierzchnię, Knight, zamiast ryzykować strzałem z broni laserowej, dogania go i ogłusza ciosem bionicznej pięści w łeb. Rozmawiającym kobietom przerywa Ben Reilly w stroju Spider-Mana, który pyta, czy są gotowe na kolejną pracę.
Scenariusz: Kelly Thompson
Rysunki: Travel Foreman
Tusz: Travel Foreman
Kolory: Jim Campbell
Litery: VC’s Joe Caramagna
Kafka
2 tygodnie temu. Ravencroft Institute for the Criminally Insane. Dr. Ashley Kafka testuje na Electro maszynę do przeglądania pamięci. Pacjent zaczyna wspominać śmierć byłej dziewczyny, Francine Frye, i dochodzi do eksplozji. Później. Kiedy w swoim gabinecie lekarka rozmawia przez telefon o zajściu w laboratorium i perspektywie zdobycia funduszy na naprawę sprzętu, odwiedza ją Marcus Momplaisir z Beyond Corporation. Gość w imieniu korporacji oferuje jej finansowanie badań i zaplecze technologiczne w zamian za opiekę nad pewnym pacjentem. Kafka zgadza się od razu na widok teczki z nazwiskiem „Ben Reilly”.
Scenariusz: Zeb Wells
Rysunki: Ivan Fiorelli
Tusz: Ivan Fiorelli
Kolory: Edgar Delgado
Litery: VC’s Joe Caramagna
Recenzja
Od tego numeru na łamach Amazing Spider-Mana rozpoczyna się era Beyond skutkująca wymianą głównego bohatera, rotacją twórców tytułu oraz zmianą częstotliwości wychodzenia komiksu. Oto Ben Reilly na usługach Beyond Corporation ponownie zastępuje Petera Parkera w roli Spider-Mana! Z kolei Nicka Spencera podmienia zespół scenarzystów w składzie: Zeb Wells, Kelly Thompson, Saladin Ahmed, Cody Ziglar i Patrick Gleason. A najnowszy tom serii zaczyna być wydawany nie dwa razy, a trzy razy w miesiącu!
Nowi twórcy dosyć wyraźnie odcinają się od niedawno zakończonej sagi Kindreda. Jeśli ktoś po jej finale liczył, że 75 numer będzie dla niej swoistym epilogiem, to się rozczaruje. Wprawdzie śmierć Harry’ego Osborna zostaje wspomniana, a Mary Jane przypomina Peterowi, że będzie musiał w końcu „przetrawić” ostatnie wydarzenia, to jednak scenariusz unika przysłowiowego lizania ran po tragicznym konflikcie. Może z czasem reperkusje tych zdarzeń ujrzą światło dzienne, ale raczej nastąpi to później niż wcześniej, gdyż widać, że autorom zależy na nowym otwarciu, w sam raz dla nowych czytelników.
Wizytówką tego jubileuszowego numeru Amazing Spider-Mana, a zarazem całego projektu wydawniczego Beyond, jest oczywiście wielki powrót Bena Reilly’ego, tym razem w roli superbohatera-maskotki międzynarodowej korporacji. A ponieważ to doniosłe wydarzenie zbiega się z poważnym wypadkiem, którego ofiarą pada Peter Parker, jego klon będzie musiał zostać ku uciesze swoich mocodawców oficjalnym Spider-Manem, po raz drugi zresztą w swoim życiu. Reilly to bardzo ciekawa i barwna postać, powraca też jego ukochana, Janine, więc dla miłośników byłego Scarleta Spidera ta era zapowiada się na złote czasy.
Komiks zawiera dwie dodatkowe historyjki. Pierwsza to nowelka o Misty Knight i Colleen Wing, superbohaterkach kojarzonych z Iron Fistem i Lukem Cagem. Wybór zaskakujący, ale logiczny, bo to one mają być trenerkami Bena z ramienia Beyond Corporation. W drugiej opowieści pierwsze skrzypce gra Dr. Ashley Kafka, psychiatra z Instytutu Ravencroft, która zostaje zatrudniona jako psychoterapeutka nowego Spider-Mana. Dobór obsady dowodzi, jak bardzo twórcy inspirują się kultowymi latami 90. To właśnie na nie przypada okres, w którym Ben Reilly po raz pierwszy zastąpił Petera Parkera na stanowisku Spider-Mana.
Ci, którzy wejdą w nową erę w uniwersum Spider-Mana świeżo po lekturze cyklu Nicka Spencera, nierzadko rozczarowani finałem sagi Kindreda, mogą poczuć się zaskoczeni, żeby nie powiedzieć zirytowani grubą kreską, a zarazem obojętnością nowych autorów na ich rozgoryczenie. Bo nagle jak królik z kapelusza wyskakuje klon Spider-Mana, na którego powrót nic wcześniej nie wskazywało, na dodatek pracujący dla strzegącej swoich sekretów korporacji, o której też ostatnimi czasy zbyt głośno nie było. Z czym więc do ludzi? Po co ta przerwa? Ale należy dać temu projektowi szansę i zobaczyć, jak się rozwinie (albo zwinie).
Ocena:
Autor: Dawidos