The Amazing Spider-Man #49
Numer: The Amazing Spider-Man #49 (#850)
Tytuł: The Return of the Green Goblin
Tytuł 2: All You Need Is…?
Tytuł 3: Four Shoes!
Tytuł 4: A Family Affair
Wydawnictwo: Marvel Comics 2020
Data wydania: Listopad 2020
Scenariusz: Nick Spencer, Kurt Busiek, Tradd Moore, Saladin Ahmed
Rysunki: Ryan Ottley, Humberto Ramos, Mark Bagley, Chris Bachalo, Tradd Moore, Aaron Kuder
Okładka: Ryan Ottley & Nathan Fairbairn
Asystent redaktora: Tom Groneman & Lindsey Cohick
Pomocnik redaktora: Kathleen Wisneski
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: C.B. Cebulski
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $9.99
Przedruk PL: Amazing Spider-Man, Tom 10
Streszczenie
The Return of the Green Goblin: Chapter One – Unstoppable
Kontynuacja wydarzeń z The Amazing Spider-Man: The Sins of Norman Osborn.
Ravencroft. Norman Osborn wypija Formułę Goblina, ubiera kostium i uruchamia szybowiec, aby ruszyć na ratunek Spider-Manowi osaczonemu przez armię Sin-Eatera, który zyskał moce Juggernauta. Pająk zawiera tymczasowy sojusz z Osbornem, ale zabrania mu przelewać krwi. Goblin, rzucając dyniową bombką w tłum akolitów Sin-Eatera, uświadamia mu, że przeciwnicy dysponują zdolnością samoregeneracji.
Bitwie w szpitalu Ravencroft przyglądają się w astralnej formie członkowie Order of the Web, którzy chcąc zapobiec przepowiedzianej w wizjach śmierci Spider-Mana z rąk Green Goblina, optują za rozbiciem tego sojuszu. Przeciwko decyzji o powstrzymaniu Petera Parkera dla jego własnego dobra oponuje znowu Ghost-Spider (Gwen Stacy z Earth-65), która zamierza przekonać kompanów do zmiany zdania.
W instytucie najeźdźcy zaprzestają walki, gdy zjawia się ich guru – Sin-Eater przemieniony na podobiznę Juggernauta. Stan Carter nie może pojąć, jak Spider-Man jest w stanie bronić Goblina. Osborn, któremu zaczyna udzielać się szaleństwo, rzuca się bez namysłu do walki z wielkoludem. Pająk rusza na ratunek schwytanemu za szyję Goblinowi. Po krótkiej walce Sin-Eater jednym ciosem powala obu na ziemię.
The Return of the Green Goblin: Chapter Two – The Debt
W obliczu przewagi siłowej przeciwnika Spider-Man proponuje rejteradę. Goblin informuje go o tajnej podziemnej stacji przewidzianej do ucieczki drogą wodną, a następnie uruchamia zainstalowane przez siebie systemy bezpieczeństwa, aby spowolnić Sin-Eatera. Tymczasem Ghost-Spider przekonuje sojuszników z Order of the Web, że to walka Spider-Mana i muszą pozwolić mu na swobodę, bo on doskonale wie, co robi.
Drogę ucieczki blokuje Pająkowi i Goblinowi rozjuszony Sin-Eater. Superbohater i superzłoczyńca mają problemy ze skoordynowaniem swoich ataków. Kiedy Osborn zostaje powalony na ziemię, a Carter przymierza się do zastrzelenia go, Pająk zawala sufit. W rezultacie duet ląduje piętro niżej. W międzyczasie Gwen, pytając towarzyszy, czy droga, którą chcą obrać, nie będzie gorsza, proponuje kolejne głosowanie.
Przygniecionemu gruzem towarzyszowi Osborn przypomina o ich pierwszym spotkaniu bez masek na twarzy, kiedy wyjawił mu swoje mroczne tajemnice i został przez niego odrzucony, a następnie ocalony z płonącego laboratorium po doznaniu amnezji (The Amazing Spider-Man #39–40). Wyznając, jak bardzo nienawidził go za ten dług życia, spłaca go, wyciągając Pająka spod gruzowiska. Półprzytomnemu pomaga dostać się do ukrytej stacji, gdzie znajduje się generator impulsów elektromagnetycznych i kapsuła transportowa. Ścigający ich Sin-Eater przedziera się do nich i ci, nie mając wyjścia, rzucają się w wir kolejnej walki.
The Return of the Green Goblin: Chapter Three – Your Choice
Tym razem Spider-Man i Green Goblin lepiej współpracują podczas ataków, lecz Sin-Eater wydaje się na wszystko odporny. Osborn pyta Parkera, jak pokonał Juggernauta przy pierwszym starciu. Peter wpada na pomysł, by wykorzystać zainstalowany tu generator EMP do skroplenia podłogi poprzez wprawienie ją w drżenie. Kiedy Osborn rusza ustawić maszynę, Parker odwraca uwagę Cartera przemową, że ponosi odpowiedzialność za jego śmierć i obecny stan i dlatego to on zasługuje na oczyszczenie, a nie Goblin.
Chcąc wypełnić wolę swojego mocodawcy, Sin-Eater odtrąca Spider-Mana i zaczyna celować w Goblina. W tym momencie Osborn kończy pracę i odpala generator. Pająk z całych swoich sił blokuje rękę Cartera, by uniemożliwić mu oddanie strzału, aż do chwili, gdy ziemia pod ich stopami zmienia się w ciekły beton. Sin-Eater zostaje w nim tymczasowo uwięziony, podczas gdy myślący o Mary Jane superbohater usiłuje się wydostać z mokrego cementu, lecz wystrzeloną przez niego nić przecina… ostrze Goblina.
Okazuje się, że Osborn postanowił zakończyć już współpracę ze Spider-Manem i wykorzystać okazję, by zabić swojego arcywroga. Peter przypomina mu o zawartej umowie, lecz Norman odpowiada, że swój dług wobec niego już spłacił i zaczyna go podtapiać, żałując jedynie, że Parker zakończy żywot tak niechwalebną śmiercią. Życie Spider-Manowi ratuje Ghost-Spider, która chwyta i odciąga od niego Osborna. Z cementu wyciąga Petera zaś Miles Morales. Wkrótce zjawiają się pozostali członkowie Order of the Web.
Po wytłumaczeniu powodów swojej obecności i dylematów dotyczących ratowania Normana Osborna siedmioosobowa grupa i jej jeniec wchodzi na pokład statku podwodnego i odpływa, aby uciec przed Sin-Eaterem, który niebawem wydostanie się z pułapki. Podczas rejsu Goblin rozpoznaje w Ghost-Spider inne wcielenie Gwen Stacy i zaczyna ją nękać słownie, wspominając z cynizmem swoją historię z zamordowaną w tym świecie Gwen. Spider-Man staje w obronie koleżanki i każe mu się zamknąć.
Kiedy Osborn nie przestaje kpić i grozi wszystkim śmiercią, Peter przypomina sobie jego tajne plany dotyczące Empire State i przestrogę Madame Web o tym, że Goblin znowu kogoś zabije. Spider-Man zmienia decyzję i wyrzuca Osborna z pojazdu do wody, zostawiając go na łaskę Sin-Eatera, który się uwalnia. Tymczasem na cmentarzu stojący przed nagrobkiem Kindred, komentując zachowanie Petera, twierdzi, że ten nadal nie zrozumiał, iż jego grzechy nie mogą zostać pogrzebane.
Scenariusz: Nick Spencer
Rysunki: Ryan Ottley, Humberto Ramos, Mark Bagley
Tusz: Cliff Rathburn, Victor Olazaba, John Dell
Kolory: Nathan Fairbairn, Edgar Delgado, David Curiel
Litery: VC’s Joe Caramagna
All You Need Is…?
Spider-Man zwiewa przed zmutowanymi…. mięsożernymi truskawkami. Przypomina sobie, jak miał sfotografować Jamesona przy Star of Capistan, największym rubinie na świecie, podczas sponsorowanej przez „Daily Bugle” wystawy w Metropolitan Museum of Art. Kiedy zagadał się z dziewczyną imieniem Judy, jego szef dotknął legendarnego kamienia i został opętany przez zamieszkującego go ducha Red Rajah.
Dzięki słuchawkom na uszach Spider-Man, w odróżnieniu od ludzi z muzeum, nie zostaje zniewolony mentalnie przez wpływ Red Rajah, który pragnie złączyć ludzkość w kolektywny podległy mu umysł. Wśród jego sług są m.in. Joe Robertson, Mary Jane Watson i Judy, a także gigantyczne truskawki.
Połknięty przez jednego z roślinnych potworów Spider-Man wpada na pomysł, że skoro Red Rajah przejął nienawiść Jamesona do niego, to jeśli okaże mu sympatię, rozbije ten mistyczny związek. Plan okazuje się strzałem w dziesiątkę i duch zostaje znów zaklęty w klejnocie. Spider-Man, po wysłuchaniu narzekań Jonaha, wyrusza w drogę, aby dostarczyć niebezpieczny eksponat w ręce Doktora Strange’a.
Scenariusz: Kurt Busiek
Rysunki: Chris Bachalo
Tusz: Tim Townsend
Kolory: Chris Bachalo
Litery: VC’s Joe Caramagna
Four Shoes!
Noc. Spider-Man leci nad spokojnym Manhattanem, gdy nagle zostaje uderzony falą dźwiękową. Nad mostem dostrzega lśniący sześcian, z którego dobiega muzyka i… odgłos szczekania. Spider-Man, chcąc zbadać zjawisko, wlatuje do kostki i trafia do magicznego wymiaru. Podążając za głosami w lesie, trafia na szczekającego psa i odzianą w zbroję wojowniczkę Pellinorę, od której suczka wabiąca się Teena Forshews pragnie uciec. Superbohater staje w obronie czworonoga i wspólnie pokonują rycerkę.
Pellinora zaczyna płakać. Okazuje się, że wojowniczka i suczka były kompankami, które przeżyły mnóstwo przygód, lecz Teena pragnie podążyć za swoim marzeniem i rozstać się z przyjaciółką. Kiedy cała trójka zalewa się łzami, portal wciąga superbohatera i czworonożną czarodziejkę, przenosząc ich do Nowego Yorku. Na moście Spider-Man obiecuje Forshews, że przedstawi ją Dr. Strange’owi.
Scenariusz: Tradd Moore
Rysunki: Tradd Moore
Tusz: Tradd Moore
Kolory: Tamra Bonvillain
Litery: VC’s Joe Caramagna
A Family Affair
Union Square, Nowy York. Adrian Toomes wręcza swojej wnuczce, pasjonatce rysowania, zestaw drogich ołówków. Kiedy zostaje przestraszony przez przelatującego Spider-Mana, dziewczyna postanawia zająć się superbohaterem, myśląc, że prześladuje on jej dziadka. Po założeniu kostiumu Starling dopada Pająka i podczas walki wyjawia, z kim jest spokrewniona. Postrzelony pociskami ze środkiem do usypiania słoni, Spider-Man zdradza jej, że Adrian Toomes jest mordercą winnym śmierci Nathana Lubensky’ego i Gibbona. Kiedy bohater zasypia, Starling odlatuje, dręczona myślą, że żyła w kłamstwie co do swojego dziadka.
Scenariusz: Saladin Ahmed
Rysunki: Aaron Kuder
Tusz: Aaron Kuder
Kolory: Frank D’Armata
Litery: VC’s Joe Caramagna
Recenzja
Na komiks, który poprzedza 50 odcinek aktualnego tomu Amazing Spider-Mana i początek historii Last Remains, przypada 850 numer całej legendarnej serii rozpoczętej w 1963 roku. A na tapecie nie lada wydarzenia – wielki powrót Green Goblina, rzadki jak czterolistna koniczyna team-up Spider-Mana i jego arcywroga, równie długa co dramatyczna walka z kolosalnym Sin-Eaterem oraz obiecana interwencja nowej pajęczej ekipy Order of the Web. Poza daniem głównym jest też deser, czyli trzy niezależne opowiastki.
Podzielona na trzy rozdziały główna historia (rozpisana na ponad 60 stron) oferuje kawał porządnej akcji obejmującej pościgi, ucieczki, wolty, zdrady i krucjaty. Nasuwają się skojarzenia z pierwszej walki Spider-Mana z Morluna (choć nie można mówić, że dorównano jej poziomem). Tylko z tą różnicą, że tym niepokonanym prześladowcą jest Sin-Eater, który po przejęciu mocy Caina Marko, zmienił się w demonicznego Juggernauta, a jego zwierzyną niecodzienny duet superbohatera i superzłoczyńcy.
Scenarzysta nie mógł przepuścić takiej okazji jak jubileuszowy numer, by swoim zwyczajem przemycić kilka odniesień do zamierzchłej historii. Poza sięgającym ery Stana Lee wątkiem długu życia, jedną z przyczyn nienawiści żywionej do Spider-Mana przez Normana Osborna, inspiruje się wyraźnie wydaną na łamach The Amazing Spider-Man #229–230 kultową historią Rogerna Sterna i Johna Romity Jr. pod tytułem Nothing Can Stop the Juggernaut!. Finał tej walki jest tego największym dowodem.
Choć głównym antagonistą jest stanowiący krzyżówkę Sin-Eatera z Juggernautem nadprzyrodzony Stan Carter, nie da się ukryć, że światła reflektorów skierowane są na Normana Osborna, który w tym komiksie, po długiej przerwie, ponownie przywdziewa strój Green Goblina. Mimo sojuszu ze Spider-Manem to wciąż w głębi duszy psychopatyczny szaleniec o morderczych instynktach i cynicznym podejściu. W pełnej krasie widzimy jego złe i nienawistne oblicze w dwóch scenach – gdy Sin-Eater zostaje tymczasowo zneutralizowany i gdy stalkuje on Ghost-Spider. Dobrze było znów zobaczyć starego, „dobrego” Goblina.
Flagową historią zajęło się trzech rysowników, każdy pojedynczym rozdziałem. A nie są to byle jakie nazwiska, tylko jedne z najbardziej rozchwytywanych w branży i cenionych w uniwersum Spider-Mana. Trio tworzą Ryan Ottley, Humberto Ramos i Mark Bagley. Każdy ma oczywiście swój własny styl i choć komiksy jednolite graficznie na ogół są bardziej dopracowane, to czasem taka praca zespołowa ma sens, bo każdy rysownik wnosi coś od siebie i pozwala uwypuklić niuanse, czy to w potyczkach czy emocjach bohaterów.
Natomiast trzy bonusowe historyjki, uświetniające jubileusz, niezbyt dobrze realizują ten cel. Raczej rozczarowują, niż podkreślają rangę wydarzenia, jakim jest dobicie legendarnego tytułu Marvela do 850 numeru. Dwie pierwsze pasują bardziej do komiksu o Doktorze Strange’u za sprawą motywów z magią. Jedna jest o duchu zaklętym w rubinie i… zmutowanych truskawkach, druga o… psie-czarodzieju i podróżach między wymiarami. Co najwyżej wizualne ciekawostki. Najciekawsze jest ostatnia opowieść, przedstawiająca pierwsze starcie Spider-Mana z wnuczką Vulture’a, która odkrywa prawdę o swoim dziadku.
5 pajączków za angażującą główną historię i popisowe rysunki trzech znanych ilustratorów. Maksymalnej oceny nie sposób wystawić temu komiksowi z uwagi na bylejakość jego dodatków. W kolejnym numerze pierwszy rozdział Last Remains i długo wyczekiwane odkrycie tożsamości Kindreda!
Ocena:
Autor: Dawidos