The Amazing Spider-Man #11
Numer: The Amazing Spider-Man #11 (#812)
Tytuł: Lifetime Achievement, Part One
Wydawnictwo: Marvel Comics 2019
Data wydania: Luty 2019
Scenariusz: Nick Spencer
Rysunki: Ryan Ottley
Tusz: Cliff Rathburn
Kolory: Laura Martin
Litery: VC’s Joe Caramagna
Okładka: Ryan Ottley & Laura Martin
Asystent redaktora: Kathleen Wisneski
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: C.B. Cebulski
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $3.99
Przedruk PL: Amazing Spider-Man, Tom 3
Streszczenie
Boże Narodzenie. Studio radia „Get to Work!”. Jonah Jameson kłóci się ze słuchaczem, broniąc Spider-Mana, którego uważa za bohatera, odkąd ten zdradził mu swoją tożsamość. Po audycji jego szef Barney Bushkin wręcza mu kopertę z listem od burmistrza. Wilson Fisk zaprasza JJJ na bankiet w Century Club, aby osobiście wręczyć mu nagrodę za całokształt działalności w życiu publicznym. Ratusz ma pomysł, by to przyjaciel laureata, Spider-Man, zapowiedział go na scenie.
Na mieście Spider-Man walczy z Hippo, którego pewien rodzic wynajął do kradzieży zabawki o wyglądzie Galactusa. Wzorowane na superłotrach pluszaki są tak popularne, że brakuje ich w sklepach, przez co wyrywają je sobie z rąk klienci. Hippo zabiera chłopcu zabawkę i rzuca się do ucieczki. Pająk chwyta jednak złodzieja i zawiesza go na latarni. Ku jego zaskoczeniu mały właściciel wystawia „Galactusa” na licytację.
Peter przychodzi na świąteczny obiad do Joe Robertsona z czekoladkami, które niestety pogniotły się w „metrze”. Robbie zwierza się, że gazeta „Daily Bugle” cienko przędzie, a reklamodawców odstrasza cień, jaki wciąż na nią rzuca Jameson, który w telewizji właśnie opowiada o nagrodzie dla siebie i obecności Spider-Mana na gali. Z kuchni wychodzi niosący indyka Randy, który nie chce zdradzić ojcu i przyjacielowi, kim jest jego nowa dziewczyna. Trójka zasiada do stołu.
W tajnej bazie skryty w cieniu mężczyzna rozmawia z Arcadem, którego wynajął do przeprowadzenia ataku na Jamesona. Ten właśnie wysiada z limuzyny przed Century Club, gdzie zaczepia go Spider-Man, prosząc o rozmowę w cztery oczy. Na wieść, że Pająk nie wystąpi na gali, Jameson zarzuca Parkerowi niewdzięczność. Peter tłumaczy, że nie chce bratać się z Fiskiem, którego uważa za potwora, na co JJJ ironicznie odpowiada, że już to robi, pokazując na billboard, gdzie Spider-Man stoi obok burmistrza.
Kłótnię przerywają Enforcers, trio wynajęte do porwania Jamesona. Spider-Man każe JJJ schować się w limuzynie, ale ten nie słucha i zostaje, aby udzielać mu „dobrych rad”. Superbohater daje wycisk zbirom, więc ci stwierdzają, że czas na plan B. Fancy Dan mierzy do Jonaha z pistoletu. Kiedy Parker rzuca mu się na ratunek, Ox chwyta bohatera za nogę, powala na ziemię i nokautuje serią ciosów w głowę.
Później. Spider-Man budzi się w obcym pomieszczeniu, gdzie Jonah pogania go, że muszą opracować plan ucieczki. Kiedy zapalają się światła, stają naprzeciwko Scorpiona, sobowtórów Human Fly i robotów z serii Spider-Slayers. Przemawiający z ekranu Big Man zwraca się do Jamesona słowami: „Oto twoja historia”.
Recenzja
Spider-Mana i Jonaha Jamesona łączy długa i burzliwa znajomość Przez wiele, wiele lat dziennikarz nie znosił superbohatera. Z czasem tej kabaretowej nienawiści nadawano głębszą treść. Jameson stawał się tymczasowym sprzymierzeńcem Pająka, a nawet zawierał z nim dłuższy rozejm. Obecnie JJJ wspiera (na swój specyficzny sposób) Parkera, odkąd ten zdradził mu swoją sekretną tożsamość. W kolejnej trzyczęściowej historii Nick Spencer bierze na tapetę relacje i współpracę tej dwójki.
Co robi aktualnie Jameson, którego ostatnia aktywność polegała na prowadzeniu bloga o Nowym Yorku i Spider-Manie? Początek tego komiksu zdradza, że załapał się na posadę w radiu i prowadzi własną audycję. Nie sposób pozbyć się wrażenia, że tym pomysłem chciano zbliżyć go do wcielenia z gry Marvel’s Spider-Man PS4, gdzie prowadzi podcast. Nie ma w tym nic złego, rzecz jasna.
W każdym razie w jego trudną przyjaźń ze Spider-Manem scenarzysta wplata wymierzoną w Pająka intrygę Kingpina. Ponadto wystawia ją na kolejną próbę, dorzucając nowe zagrożenie firmowane jednak starymi twarzami Enforcers, Arcade’a, Scorpiona, Spider-Slayers i Big Mana o nieznanej jeszcze tożsamości. Cóż można powiedzieć – jest intrygująco, ciekawie i zabawnie. Czyli dobrze wykonana robota.
Na obrzeżach głównej historii otwierane są kolejne wątki. Jaki los czeka gazetę „Daily Bugle”? Kim jest nowa dziewczyna Randy’ego, której tożsamości współlokator Parkera nie zamierza jeszcze zdradzić? Pozostaje wierzyć, że Spencer nie rzuca słów na wiatr i wszystkie rozpoczęte przez niego wątki doczekają się stosownego rozwinięcia, a następnie klarownego zakończenia.
Przy okazji autor wrzuca kamyczek do ogródka amerykańskiego społeczeństwa, które w okresie świątecznym i nie tylko łatwo ulega reklamom i dostaje fioła na punkcie tzw. hitów do tego stopnia, że dorośli ludzie biją się o egzemplarz deficytowego w sklepie towaru. W tym komiksie tego typu historia ma zakończenie o gorzkim posmaku, choć całość utrzymana jest w komediowej formule. Niezależnie od wyboru figury retorycznej zawsze miło, gdy komiksy komentują naszą rzeczywistość.
Ocena:
Autor: Dawidos