The Amazing Spider-Man #19
Numer: The Amazing Spider-Man #19
Tytuł: Before Dead No More, Part Four: Change of Heart
Tytuł 2: King’s Ransom
Wydawnictwo: Marvel Comics 2016
Data wydania: Grudzień 2016
Scenariusz: Dan Slott
Rysunki: Giuseppe Camuncoli & Javier Garron
Okładka: Alex Ross
Asystent redaktora: Allison Stock
Pomocnik redaktora: Devin Lewis
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $4.99
Przedruk PL: Amazing Spider-Man: Globalna Sieć, Tom 4
Streszczenie
Before Dead No More, Part Four: Change of Heart
Stacja The Fact Channel emituje program Jonaha Jamesona, który przeprowadza wywiad z Dr. Ritą Clarkson. Kiedy badaczka opowiada o hodowli i transplantacji organów w New U Technologies, prowadzący nie kryje wrażenia, jakie robi na nim ta nowoczesna terapia. Jackal anonimowo dzwoni do studia, pytając Jamesona, czy skorzysta z tej metody, aby pomóc swemu ojcu. JJJ ucieka jednak od odpowiedzi na to pytanie. W kryjówce Gwen wytyka Jackalowi, że nie było to uprzejme, ale ten argumentuje, że konieczne.
Mount Sinai Hospital, prywatny pokój Jay’a Jamesona Sr. May czuwa przy łóżku męża, którego stan się pogorsza. Kobieta dzwoni do Petera z pytaniem, kiedy dotrze do szpitala. Ten, aby nie stać w korku, przemierza miasto jako Spider-Man. Po drodze unieruchamia pajęczyną dwóch mężczyzn, którzy na pierwszy rzut oka ukradli utarg ze sklepu z winami. Okazuje się jednak, że tylko jeden z nich był złodziejem, a drugi synem właściciela. Sklepikarz i przypadkowi świadkowie tego zajścia nie szczędzą słów krytyki Spider-Manowi.
Po dotarciu do szpitala i zdjęciu kostiumu Peter wpada na Dr. Clarkson i Jamesona, który wyrzuca mu, że z sukcesem odwodzi jego ojca od skorzystania z propozycji New U. Parker, który nie może bliskim zdradzić, że pajęczy zmysł ostrzegł go przed tą technologią, gdy zooperowano jego pracownika, Jerry’ego Salteresa, zasłania się koniecznością przeprowadzenia przez swoją firmę dodatkowych testów. Kiedy wszyscy składają wizytę Jay’owi, chorego mężczyznę dopada kolejny atak.
Po wezwaniu lekarza stan Jamesona Sr. stabilizuje, ale pacjent wymaga pilnego zabiegu w celu ratowania życia. Idąc za radą Petera, mąż May definitywnie odmawia eksperymentalnej terapii i decyduje się na standardową procedurę chirurgiczną. Jay prosi też o rozmowę z Peterem w cztery oczy. Na osobności podaje mu kod do domowego sejfu, gdzie ukrył rodową pamiątkę po swoim ojcu – zegar, który chce przekazać Jonahowi. Peter deklaruje, że z przyjemnością przyniesie z mieszkania Jamesonów ten rodzinny skarb.
Kaplica szpitalna. Korzystając ze smartwatcha, Jameson kontaktuje się z Marlą, pytając ją o radę. Wskrzeszona żona, która towarzyszy Jackalowi, przypomina, że jej widok dał mu wiarę w potencjał tej technologii i teraz musi zarazić nią Petera, jeśli nie chce, by jego ojciec niepotrzebnie cierpiał. Tymczasem Spider-Man wyciąga z sejfu w apartamencie Jamesonów skrzyneczkę z bezcennym zegarem. Po tym, jak umieszcza ją w plecaku utkanym z sieci, rusza w drogę powrotną do szpitala.
Madison Avenue. Wskutek niezachowania przepisów BHP na placu budowy uszkodzeniu ulega dźwig. Przelatujący w pobliżu Spider-Man rzuca się na ratunek operatorowi żurawia. Ciężar maszyny sprawia, że bohater pozostaje zawieszony na sieciach między dźwigiem a belką z sąsiedniego biurowca. Wtedy też dzwoni do niego May, która informuje, że Jay musi trafić na stół operacyjny, jeśli ma przeżyć. Peter nadal broni decyzji o użyciu tradycyjnej metody i ku zdziwieniu ciotki twierdzi, że nie może dłużej rozmawiać.
Czas płynie. Kiedy w szpitalu trwa operacja Jamesona, Spider-Man, wisząc między żurawiem a budynkiem, czeka na przyjazd strażaków. Telefonuje do niego Jonah, który krzyczy, że to ostatni dzwonek na poproszenie o pomoc chirurgów z New U i zarzuca mu, że igra z życiem jego ojca. Po tym, jak ratownicy wydostają Erica, operatora dźwigu, z kabiny, mija równo godzina, co sprawia, że plecak z sieci rozpuszcza się, a pudełeczko spada na ziemię. Gdy strażacy i robotnik przechodzą po pajęczej linie, bohater puszcza wreszcie dźwig i sprowadza wszystkich bezpiecznie na piętro wieżowca.
Po zakończeniu akcji ratowniczej Pająk podnosi z ziemi upuszczoną skrzyneczkę. Widząc lekko uszkodzony zegar, nagle zmienia zdanie i chce zadzwonić do szpitala, aby jednak skorzystać z oferty New U dla ratowania życia Jay’a. Jednak ani May ani Jonah nie odbierają telefonu. Kiedy Peter dociera na miejsce, w poczekalni przed salą operacyjną zauważa syna Jamesona i swoją ciotkę, którzy toną we łzach. Odkładając na bok kasetkę z zegarem, zasmucony Parker uświadamia sobie, że się spóźnił – Jay zmarł podczas operacji.
Scenariusz: Dan Slott
Rysunki: Giuseppe Camuncoli
Tusz: Cam Smith
Kolory: Jason Keith
Litery: VC’s Joe Caramagna
King’s Ransom
Kilka tygodni temu. San Francisco, Fisk Enterprises. Jackal, któremu towarzyszy kobieta z kapturem na głowie, namawia Wilsona Fiska do współpracy przy dystrybucji jego przełomowej technologii. Kingpin pyta Milesa Warrena, co ma mu konkretnie do zaoferowania. Gość w masce pstryka palcami, co stanowi dla jego towarzyszki sygnał, by zdjęła kaptur. Okazuje się, że kryje się pod nim Vanessa Fisk, zmarła żona Kingpina. Wilson zrywa się na nogi, podbiega do niej i obejmuje ją z czułością.
Po chwili wzruszenia Fisk pyta Jackala, czy ten posłużył się klonowaniem, aby przywrócić ją do życia. Warren odpowiada, że korzysta już z o wiele lepszej metody, którą nazywa „reanimacją”. Na wieść o tym Fisk z wyrazem żalu na twarzy skręca Vanessie kark. Wściekły, że uczyniono z jego żony potwora, przyrzeka, że Jackal zapłaci za zbeszczenie jej pamięci życiem. Niewzruszony tą groźbą profesor przyzywa Rhino i każe mu zabić Kingpina. Ten ma rozterki moralne, ale w końcu ulega sile argumentów szefa.
W niedługim czasie walka Rhino z Kingpinem i jego ochroniarzami przenosi się na ulicę. Kiedy na miejscu nieoczekiwanie zjawia się Spider-Man i skupia na sobie uwagę Nosorożca, Fisk wsiada na pokład wezwanego przez ochronę helikoptera. Kingpin decyduje się też zostawić na pastwę losu zranionego rogiem bodyguarda imieniem Alberto. Odlatując wraz z resztą swoich ludzi, przysięga sobie, że doprowadzi Jackala do upadku.
Scenariusz: Dan Slott
Rysunki: Javier Garron
Tusz: Javier Garron
Kolory: Frank D’Armata
Litery: VC’s Joe Caramagna
Recenzja
Zwieńczenie prologu do gorącego eventu w uniwersum Spider-Mana. Po straceńczej misji Prowlera i perypetiach Doctora Octopusa w ciele topornego robota historia zatacza koło, wracając do wątków z pierwszego rozdziału Before Dead No More. Czyli w centrum akcji ląduje stojący znowu przed arcytrudnym dylematem Spider-Man. Komiks przeszedł najśmielsze oczekiwania – ma świetne dialogi, mistrzowsko dawkowane napięcie, emocjonujące i efektowne sceny oraz chwytający za serce finał.
W nastrój opowieści wprowadza już okładka pogrążona w iście grobowym klimacie. Wpatrujący się w nagrobek na tle błyskających na niebie piorunów Spider-Man od razu przywołuje na myśl temat śmierci. I bynajmniej nie jest to zmyłka, bo rzeczywiście śmierć krąży nad tym komiksem niczym sęp nad konającą ofiarą i zbiera swoje żniwo, gdy jego lektura dobiega końca. Kogo więc dopada kostucha? To akurat nie zaskoczenie, ale savoir-vivre w pracy recenzenta nakazuje raczej zachować milczenie.
Co najważniejsze, poważny problem, a takim jest niewątpliwie śmiertelna choroba, daje Peterowi Parkerowi okazję zabłysnąć w roli odpowiedzialnego faceta, co w jego wieku powinno być normą, ale jak wiadomo różnie z tym bywało. Siła tej smutnej opowieści tkwi jednak w świadomości, że główny bohater zostaje postawiony w dramatycznej sytuacji bez wyjścia, bo każdy wybór niesie za sobą negatywne konsekwencje. Apogeum tego dramatu dokonuje się w znakomitej pełnej symboliki scenie z niestabilnym dźwigiem i spadającym zegarem.
Dwie rzeczy w tym komiksie zasługują na krytykę, ale całe szczęście to drobnostki. Po pierwsze, zbędna wydaje się akcja z ujęciem złodzieja, po której świadkowie tego zdarzenia nie zostawiają na Spider-Manie suchej nitki – miały przecież skończyć się czasy wyzywania Pająka od zagrożeń, wszak teraz uchodzi na świecie za idola jak kiedyś Iron Man? Po drugie, dziwi gloryfikacja technologii New U przez Jonaha Jamesona, który mając wielokrotne przejścia z super-łotrami powinien być bardziej podejrzliwy wobec cudownego powrotu żony zza grobu.
Wisienką na torcie jest dołączona do zeszytu minihistoria z Kingpinem i Jackalem w rolach głównych. W efekcie komiks „waży” 31 stron. Choć podnosi to jego cenę do ok. 5 dolarów, nie będą to jednak pieniądze wyrzucone w błoto. Raz, że ten dodatek uzupełnia i pokazuje z innej perspektywy wydarzenia z tegorocznego bezpłatnego komiksu, czyli swoistego wstępu do Dead No More, a dwa, że autentycznie stawia na mocne wrażenia, o czym najlepiej świadczy drastyczna scena z Fiskiem i jego wskrzeszoną żoną.
Prolog wykorzystującego motyw klonowania crossoveru zaczął się obiecująco, potem rozwinął jeszcze skrzydła, a na koniec sprezentował finał rozegrany w bardzo dobrym stylu. Szczere gratulacje dla twórców tego dzieła. Z przyjemnością wystawione 5,5 pajączka.
Ocena:
Autor: Dawidos