The Amazing Spider-Man #18.1
Numer: The Amazing Spider-Man #18.1
Tytuł: Spiral: Part Three
Wydawnictwo: Marvel Comics 2015
Data wydania: Sierpień 2015
Scenariusz: Gerry Conway
Rysunki: Carlo Barberi
Tusz: Juan Vlasco
Kolory: Israel Silva
Litery: VC’s Joe Caramagna
Okładka: Yasmine Putri
Asystent redaktora: Devin Lewis
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $3.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
Rejon 3 komisariatu na Manhattanie. W środku nocy, w okolicy nieczynnych torów kolejowych, dochodzi do bójki między gangiem Hammerheada i Tombstone’a w spornej kwestii dotyczącej granicy oddzielającej ich terytoria. Do bijatyki wtrąca się Black Cat, która po zademonstrowaniu swojej szybkości i zwinności proponuje zbirom, by przeszli pod jej komendę. Ci, kierując się głębokim poczuciem lojalności wobec swoich szefów, odmawiają. Po rozejściu się skonfliktowanych grup zjawia się nowy tajemniczy Crime-Master, któremu towarzyszą Ox, Snake Marston, Hammer Harrison i Fancy Dan. Zamaskowany kryminalista widzi w Black Cat znakomity materiał na „królową” podziemia i obiecuje pomóc jej w dojściu na sam szczyt. Doradza, by pozyskała lojalność Hammerheada i Tombstone’a. W tym celu proponuje zorganizować akcję wydostania obu gangsterów z więzienia.
Parker Industries. Peter rozmyśla nad zachowaniem Yuri Watanabe, przybierającym coraz bardziej skrajne formy. Siedząca w jego biurze Anna Maria zauważa, że coś go trapi. Mężczyzna opowiada o swojej przyjaciółce, której grozi zejście na złą drogę. Anna przypomina mu losy Otto Octaviusa i twierdzi, że w przeciwieństwie do niego znajoma Parkera ma szansę wszystko sobie jeszcze poukładać.
W godzinach popołudniowych Spider-Man udaje się na rozmowę z Yuri, która jego zdaniem może stoczyć się w otchłań zepsucia i pójść w ślady nieżyjącego Otto Octaviusa. Pod jej blokiem Spidey dostrzega Mister Negative’a, który dyskutuje z panią kapitan przy samochodzie. Wraz z przybyciem Pająka złoczyńca ulatnia się. Parker pyta Yuri, jakie interesy łączą ją z tym owianym złą sławą zbrodniarzem. Kobieta oznajmia, że wyjaśni wszystko po drodze, ponieważ muszą niezwłocznie udać się na Ryker’s Island, by zapobiec zaplanowanej ucieczce osadzonych.
W locie Spider-Man stara się wytłumaczyć Wraith, że Mr. Negative manipuluje nią jak wytrawny gracz. Yuri ripostuje, że liczy się tylko to, co osiagnęła dzięki jego informacjom. Po dotarciu do więzienia para zamaskowanych bohaterów spostrzega Black Cat i gang Crime-Mastera, którzy gromią ostatnich przytomnych strażników. Herosi interweniują, by pokrzyżować ich szyki. Po tym jak Felicia Hardy rozcina pazurami klatkę piersiową Spider-Mana, przestępcy rozdzielają się, by dopilnować realizacji swego planu. Pełna determinacji Wraith rusza w pościg za Enforcers, a rozdarty wewnętrznie Spider-Man za Black Cat, z nadzieją, że Watanabe nie przyjdzie do głowy jakiś makabryczny pomysł.
Przekonana o słuszności swych metod walki ze złem Wraith rozpyla w korytarzu „gaz strachu” i po kolei unieszkodliwia podwładnych Crime-Mastera, który w obliczu klęski znika, rozpływając się jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. W jednej z sal izby chorych Watanabe dostrzega przypiętego do respiratora sędziego Howella. Opiekująca się nim lekarka tłumaczy jej, że mężczyzna został zaatakowany nożem i ktoś prawdopodobnie zlecił jego zabójstwo.
W innej części zakładu penitencjarnego Spider-Man dopada Black Cat tuż przy celi Hammerheada. Słysząc nadjeżdżające służby mundurowe, prosi o zakończenie pojedynku, ponieważ boi się, że ktoś może zginąć od kul, zwłaszcza Felicia, na której wciąż mu zależy, bo w jego mniemaniu jest „dobrą osobą dokonującą złych wyborów”. Black Cat przyjmuje jego argumentację i zamiast dalszej walki wybiera ucieczkę, zaznaczając, że ta decyzja w niczym nie zmienia ich relacji. Nagle Spider-Man słyszy strzały. Z najgorszymi przeczuciami biegnie do bloku więziennego, gdzie zamknięci są podlegający szczególnej ochronie więźniowie. Tam zauważa Yuri z pistoletem maszynowym w dłoni i postrzelonego, krwawiącego w celi, Tombstone’a.
Recenzja
Ceniony w branży komiksowej Gerry Conway poszerza obszar wojny gangów, włączając do gry o wpływy i władzę w półświatku kolejne wyraziste twarze – mającą wielkie ambicje Black Cat i owianego legendą Crime-Mastera. Co ciekawe, w miejsce spodziewanej walki między nowymi pretendentami ma do zaoferowania rozsądny ze strategicznego punktu widzenia sojusz mogący zmienić oblicze tego konfliktu. W tle, a w zasadzie tuż obok tego wątku, kontynuowany jest motyw kroczącej mroczną ścieżką Wraith, którą na właściwą drogę desperacko usiłuje sprowadzić Spider-Man.
Akcja komiksu rozgrywa się przed wydarzeniami z The Amazing Spider-Man #18, stąd obecność siedziby Parker Industries w nienaruszonym stanie. Notabene, ma tam miejsce filozoficzna dysputa między Peterem Parkerem i Anną Marią, która o wiele więcej wniosła do charakteru tych postaci niz niejeden komiks z regularnego cyklu prowadzonego przez Dana Slotta.
Autor zapamiętany w historii komiksów jako godny następca Stana Lee dokonał jeszcze jednego cudu. Z odpychającego wizerunku Black Cat, wykreowanego niewiarygodnie przez Slotta, wyciosał postać, która wciąż przejawia ludzkie odruchy. Dzięki jednej scenie (negocjacje ze Spider-Manem ws. „tymczasowego zawieszenia broni”) Conway odbudował i ocieplił zszargany wizerunek Felicii Hardy, zacierając nieco złe wrażenie pozostawione przez dyżurnego scenarzystę przygód Spider-Mana. Kłaniam się nisko.
Scenom walk należą się także słowa uznania. Począwszy od popisowej akcji Black Cat z pierwszych stron, poprzez rozróbę wywołaną w więzieniu przez Crime-Mastera i spółkę, a skończywszy na toczącej się w oparach gazu efektownej potyczce z Wraith w roli głównej, komiks prezentuje poziom, którego nie można się wstydzić. Tak jak poniższej oceny, którą z przyjemnością mu wystawiam.
Ocena:
Autor: Dawidos