komiksy: 2059 komiksy polskie: 199 seriale animowane: 112 biografie: 59

The Amazing Spider-Man #1

The Amazing Spider-Man #1Numer: The Amazing Spider-Man #1
Tytuł: Lucky To Be Alive
Tytuł 2: Recapturing That Old Spark
Tytuł 3: Crossed Paths
Tytuł 4: How My Stuff Works
Tytuł 5: Homecoming, Sort Of
Tytuł 6: Kaine
Tytuł 7: Amazing Reality
Wydawnictwo: Marvel Comics 2014
Data wydania: Czerwiec 2014
Scenariusz: Dan Slott, Christos Gage, Joe Caramagna, Peter David, Chris Yost
Rysunki: Humberto Ramos, Javier Rodriguez, Giuseppe Camuncoli, Chris Eliopoulos, Will Sliney, David Baldeon, Ramon Perez
Okładka: Humberto Ramos
Pomocnik redaktora: Ellie Pyle
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $5.99
Przedruk PL: Amazing Spider-Man, Tom 1

Streszczenie

Lucky To Be Alive

Kontynuacja serii z The Superior Spider-Man vol. 1 #33.

Prolog. 13 lat temu napromieniowany pająk, który ugryzł Petera Parkera, tuż przed śmiercią dał radę zostawić jad w ciele pewnej dziewczyny, która również uczestniczyła w tym wiekopomnym pokazie naukowym.

Obecnie. Gang Menagerie (White Rabbit, Hippo, Panda-Mania i Skein) wykrada z antykwariatu jajka dekoracyjne o dużej wartości. Na jego drodze staje Spider-Man w samej masce i majtkach wykonanych z sieci!

4 godziny wcześniej. Peter Parker, ku uciesze Jay’a, May i Sajani, ogłasza na konferencji prasowej zakończenie współpracy ze Spider-Manem. Tymczasem Anna Maria zagląda do jego mieszkania w dzielnicy Tribeca, gdzie przypadkiem w szufladzie znajduje pierścionek zaręczynowy i szkic oświadczynowej przemowy.

W mieście doszło do zburzenia zakładu karnego Conway Penitentiary przez Electro. Avengers rozgromili niedobitki armii Green Goblina. Jonah Jameson odszedł z ratusza w atmosferze skandalu, o czym pisze ku jego rozczarowaniu gazeta „Daily Bugle”.

Parker Industries. Sajani omawia z Peterem najnowszy projekt z dziedziny nano-cybernetyki, nad jakim razem pracują. Wspólniczka prosi go, by wraz ze swym „lokajem” – robotem Living Brainem – uprzątnął z laboratorium sprzęt należący do Spider-Mana. Widząc swój oryginalny strój, Parker nie potrafi sobie odmówić i wyrusza na rutynowy patrol, podczas którego przekonuje się, że mieszkańcy nie darzą go szczególną sympatią. Jego ruchy obserwuje skryta w cieniu żeńska postać.

Spider-Man przyłapuje gang Menagerie na dokonywaniu kradzieży. Super-łotrzyca zwana Skein używa swoich mocy, by rozpruć mu kostium. Spider-Man nokautuje ją, zanim to samo spotyka jego maskę.

Obecnie. Gapie fotografują i filmują niemal nagiego Spider-Mana. W wieży Avengers w odpowiedzi na ten incydent Spider-Woman oznajmia Kapitanowi Ameryce, że to musi być Peter Parker. Ze śmiechu pokłada się w barze Human Torch. W parku Mary Jane nazywa Spider-Mana idiotą.

Po pokonaniu gangu skompromitowany Parker wraca do swego mieszkania. Zastaje tam Annę Marię, która pyta go, czemu nie powiedział jej, że jest Spider-Manem. Peter twierdzi, że pod maską może kryć się każdy, na co kobieta odpowiada, że rozpoznała go na filmiku w sieci po trzech pieprzykach pod pępkiem. Oznacza to, że wcześniej byli ze sobą naprawdę „blisko”, a teraz łączy ich jeszcze jego największy sekret…

Scenariusz: Dan Slott
Rysunki: Humberto Ramos
Tusz: Victor Olazaba
Kolory: Edgar Delgado
Litery: Chris Eliopoulos

Recapturing That Old Spark
Bar Bez Nazwy. Electro żali się barmanowi o imieniu Deke na współczesnych super-łotrów, którym brak klasy. Nowicjusze, których image stworzył Hobgoblin, szydzą z rzekomej nieporadności Dillona. Kiedy Deke przypomina Electro, jak był szanowany, gdy oswobodził więźniów z The Raft (The New Avengers #1), ten postanawia powtórzyć podobny wyczyn. Wykorzystując maksimum swojej mocy, wywołuje eksplozję w Conway Penitentiary. Niestety skutki są opłakane, bo większość skazanych, zamiast odzyskać wolność, traci życie. Electro stwierdza, że to wina Spider-Mana, który na nim eksperymentował. Poprzysięga zatem srogą zemstę.

Scenariusz: Dan Slott & Christos Gage
Rysunki: Javier Rodriguez
Tusz: Alvaro Lopez
Kolory: Javier Rodriguez
Litery: Chris Eliopoulos

Crossed Paths
Kilka miesięcy temu. Po pobiciu przez Spider-Mana upokorzona Black Cat zostaje aresztowana i publicznie zdemaskowana (Superior Spider-Man #20). W przeciągu kilku następnych tygodni traci dobre imię, majątek i przyjaciół. Kiedy siedzi w więzieniu dla kobiet o zaostrzonym rygorze, bardzo często myśli o zemście na człowieku, który sprowadził na nią to nieszczęście i tak bardzo zdradził jej zaufanie. Kilka dni później w zakładzie zostaje wyłączone zasilanie, a co za tym idzie przyrządy niwelujące supermoce. Posługując się zdolnością przynoszenia pecha innym, Felicia Hardy bez szwanku wychodzi na wolność z piekła, jakie zgotował temu miejscu Electro.

Obecnie, gdy Black Cat przygląda się bujającemu się na sieciach Spider-Manowi, przysięga, że superheros zapłaci za całe wyrządzone jej zło.

Scenariusz: Dan Slott & Christos Gage
Rysunki: Giuseppe Camuncoli
Tusz: John Dell & Cam Smith
Kolory: Antonio Fabela
Litery: Chris Eliopoulos

How My Stuff Works
Humorystyczna nowelka, w której Spider-Man opowiada czytelnikom, jakie supermoce wchodzą w zakres jego zdolności i jak działają jego wyrzutnie sieci.

Scenariusz: Joe Caramagna
Rysunki: Chris Eliopoulos
Tusz: Chris Eliopoulos
Kolory: Jim Charalampidis
Litery: Chris Eliopoulos

Homecoming, Sort Of
Z pokładu śmigłowca reporterka Cadie relacjonuje akcję policji na jednej z ulic Nowego Yorku. Nagle na jej przedniej szybie ląduje Spider-Man 2099 (Miguel O’Hara), który znacznie przyczynił się do sukcesu tej policyjnej obławy.

W dzielnicy Washington Heights superbohater z przyszłości zauważa, jak trzech uzbrojonych mężczyzn napada na młodą kobietę, która w ogóle nie okazuje cienia strachu w tej sytuacji. Spider-Man 2099 spuszcza łomot napastnikom, jednak niewiasta nie wyraża wdzięczności, twierdząc, że wcale nie prosiła o pomoc. Miguel zastanawia się, czemu w tych czasach ludzie są tacy dziwni.

Scenariusz: Peter David
Rysunki: Will Sliney
Tusz: Will Sliney
Kolory: Antonio Fabela
Litery: Chris Eliopoulos

Kaine
Peter Parker przyjeżdża incognito do Houston w stanie Teksas, chcąc odnaleźć Kaine’a, by przeprosić go za zachowanie Spider-Ocka (Superior Spider-Man Team-Up #2). Przed Four Seasons Hotel rozmawia z Courtney Johnson, która opowiada, jak Kaine zmienił się w potwora (Scarlet Spider #25). Donald Meland rozpoznaje Petera jako jego „brata” i wyznaje, że Kaine wielokrotnie pokazał, że ma serce superbohatera. Po prześledzeniu jego „kariery” w mieście Peter odlatuje do Nowego Yorku, życząc w duchu swemu „bratu” spokoju. Kiedy wypowiada to życzenie, Kaine działa już jako aktywny członek New Warriors.

Scenariusz: Chris Yost
Rysunki: David Baldeon
Tusz: Jordi Tarragona
Kolory: Rachelle Rosenberg
Litery: Chris Eliopoulos

Amazing Reality
Clayton Cole, uzdolniony fizycznie i umysłowo chłopak, uczący się w domu, planuje błyskotliwą karierę fizyka żyjącego w dostatku i grającego na gitarze. Pewnego dnia bystry samouk widzi jak zapaśnik Crusher Hogan zostaje pokonany na ringu przez Masked Marvela (Petera Parkera w swoim pierwszym, prowizorycznym kostiumie). Cole nagrywa tę walkę na telefon i wrzuca do sieci, rozsławiając debiutanta. Kiedy dowiaduje się, że jego idol wystąpi pod pseudonimem Spider-Man w programie telewizyjnym na żywo, udaje się do RKP Palace. W kolejce po bilety zauważa włamywacza, który na jego oczach popełnia przestępstwo. Rezygnuje jednak z powiadomienia policji, nie chcąc przegapić wymarzonego spektaklu. Podczas wystąpienia Spider-Mana na scenie, Cole jest zafascynowany jego postawą i zdolnościami. Po zakończeniu pokazu chłopak otrzymuje autograf od swego idola, a agent gwiazdora, Max Shiffman, twierdzi, że będzie on kiedyś wart fortunę. W domu Cole, wzorując się na Spider-Manie, przygotowuje własny kostium…

Scenariusz: Dan Slott
Rysunki: Ramon Perez
Tusz: Ramon Perez
Kolory: Ian Herring
Litery: Chris Eliopoulos

Recenzja

Flagowy tytuł o Spider-Manie wraca do życia i z miejsca zdobywa szczyty popularności, notując rekordową sprzedaż. Wiadomo, że machina marketingowa potrafi zdziałać cuda, więc należy postawić pytanie, czy rzeczywiście pod względem artystycznym pierwszy numer wznowionej serii zasługuje na taki gorący aplauz. Osobiście nie piałem z zachwytu nad jego treścią, aczkolwiek doszukałem się w nim kilku atrakcji.

W głównej historii Spider-Man musi zmierzyć się z dziedzictwem, jakie pozostawił mu Otto Octavius, a więc niechęcią mieszkańców Nowego Yorku i zakochaną po uszy kobietą. Dodatkowo te wszystkie miesiące, gdy jego ciałem sterował Spider-Ock, są dla niego białą plamą, przez co zmuszony jest udawać, że wszystko jest dla niego zrozumiałe, a tak wcale nie jest. To zdecydowanie najciekawszy aspekt tej opowieści. Niestety, kiedy główny bohater zakłada kostium, zaczyna się cyrk. Dan Slott nie umie się powstrzymać, by nie zrobić ze Spider-Mana pośmiewiska. Zawsze podkreślałem, że ten autor nie rozumie, w czym tkwi legendarny „pech Parkera” – w tym, że musi on poświęcić jedną cenną wartość na rzecz innej, jeszcze ważniejszej, czyli dla tzw. większego dobra. Robienie z niego publicznie nieudacznika w samych majtkach znacznie spłyca ten tragiczny wymiar postaci. Pech tak, ale nie błazenada! Nieco humoru poprawiło mi zwieńczenie historii, ale przeczytajcie sami, aby dowiedzieć się, w jakie tarapaty wpakował się Peter Parker.

Inauguracyjny numer ma podwyższoną cenę, a tą gorzką pigułkę do przełknięcia mają osłodzić nam dodatkowe historyjki, których naliczyłem aż 6. Większość z nich to zapowiedzi innych serii komiksowych, do których kupna mają nas zachęcić. Spider-Man 2099 budzi największe nadzieje, gdyż dość długo przebywał na „emeryturze”, natomiast Kaine jako członek teamu średnio mi pasuje i uważam, że wciśnięto go tam dla samej kasy. Najbardziej zainteresowany jestem losami Black Cat, która naprawdę pała do Spider-Mana (niesłusznie) nienawiścią i z wielką ciekawością zobaczę, jak rozwinie się ten wątek. Z kolei zemsta Electro przepowiada klasyczny pojedynek, oparty na wysłużonych schematach. Jest jeszcze wątek zafascynowanego Spider-Manem fana, który znajdzie wyraz w oddzielnej miniserii wracającej do początków działalności Petera Parkera w kostiumie Spider-Mana. Na ogół warto zajrzeć w retrospekcje, które jednak bardzo często stanowią zagrożenie dla ustalonego kanonu wydarzeń.

Końcowe wrażenia? Cudem ten komiks nie jest i wolałbym, aby miał mniej obliczonych na zysk wariantów okładek, a bardziej dopracowany scenariusz. Ogólnie jednak nie ma tragedii. 3 pajączki + połóweczka ośmionoga za naprawdę wpienioną Black Cat.

Ocena:

Autor: Dawidos

The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1

The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1

The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1

The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1

The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1 The Amazing Spider-Man #1


Related Articles

About Author

Dawidos