The Amazing Spider-Man Annual #1
Numer: The Amazing Spider-Man Annual #1
Tytuł: Mask of Death
Tytuł 2: Neon Dragon
Tytuł 3: Whose Crime Is It, Anyway?
Wydawnictwo: Marvel Comics 2017
Data wydania: Styczeń 2017
Scenariusz: Humberto Ramos & Christos Gage, James Asmus, Wayne Brady & Jonathan Magnum
Rysunki: Francisco Herrera, Cory Smith, Bruno Oliveira
Okładka: Francisco Herrera & Fernanda Rizo
Asystent redaktora: Allison Stock
Redaktor: Devin Lewis
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $4.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
Mask of Death
Zocalo, Meksyk. W świetle kamer Peter przyznaje stypendium Benjamina Parkera młodemu naukowcowi Mateo Rodriguezowi. Podczas tej konferencji plac nawiedza trzęsienie ziemi. Parker, już odziany w kostium Spider-Mana, ratuje genialnego chłopca przed upadkiem do szczeliny. Spod ziemi wychodzi Itzpapalotl. Istota zapowiada oczyszczenie i domaga się ofiary z krwi.
Chcąc wiedzieć więcej o nadprzyrodzonym bycie, Pająk kontaktuje się z archeolog Veronicą Diaz z Parker Industries Mexico. Ta przekazuje mu, że mają do czynienia z żeńskim demonem, którego według jednej z legend inni bogowie uwięzili w grobowcu w Tenochtitlan z wykorzystaniem jadeitowej maski. Diaz jest przekonana, że trzęsienie ziemi uwolniło bóstwo z podziemnego miasta.
Mając już zarys planu Spider-Man wrzuca oplątaną siecią Itzpapalotl do szczeliny i schodzi za nią do pieczary. Dzięki skanerowi energii znajduje magiczną maskę w rozciągającym się pod Zocalo zabytkowym mieście. Posługując się siecią narzuca ją na twarz bogini, która znika i ponownie zostaje w niej zaklęta. Parker zostawia relikt w podziemiach, chcąc najpierw uporać się ze skutkami trzęsienia ziemi na powierzchni.
Kilka godzin później Peter na konferencji prasowej ogłasza, że jego firma przeznaczy fundusze na naprawę szkód i zabezpieczenie budynków na przyszłość, a także dofinansuje wykopaliska ratujące bezcenne dobra kultury. Tymczasem w Tenochtitlan rzeczywisty sprawca kataklizmu – Diablo – kradnie maskę Itzpapalotl i planuje, już po zdobyciu wszystkich 9 masek śmierci, zgotować ludzkości piekło.
Scenariusz: Humberto Ramos & Christos Gage
Rysunki: Francisco Herrera
Tusz: Francisco Herrera
Kolory: Fernanda Rizo
Litery: Travis Lanham & Joe Caramagna
Neon Dragon
Parker Industries Shanghai. Dr. Yao Wu i Phillip Chang badają Dagger, której towarzyszy Cloak. Okazuje się, że kobieta cierpi na zespół abstynencyjny Shade, narkotyku opracowanego przez Mister Negative’a. Wu twierdzi, że z uwagi na jej odmienny metabolizm objawy powinny szybko minąć, ale proponuje dalsze testy. Cloak waha się, bo oboje nie mają dobrych doświadczeń z nauką.
Min Wei przyprowadza robota, który wyświetla na monitorze twarz Spider-Mana. Kiedy dzwoniący z Meksyku superbohater oferuje gościom pełne wsparcie Parker Industries, placówkę atakują Inner Demons. Słudzy Negative’a aplikują pracownikom Shade, aby zniewolić ich umysły. Wu biegnie po zapas antidotum, sądząc, że to cel napastników. Dagger rusza zaś do walki, a Cloak zabiera Wei i Changa, który ma jakiś plan.
W swoim laboratorium Wu znajduje fiolki z odtrutką. Tam napada na niego Neon Dragon, który przykleja mu plaster Shade na czoło. Zniewolonemu badaczowi emisariusz Mr. Negative’a nakazuje zniszczyć zapasy leku, a potem udoskonalić narkotyk, by jego efekty były trwałe. Na parterze Dagger przeszkadza wojownikom Inner Demons dostać się do windy. Dołączają do niej Cloak, a także wyposażeni w pajęczy sprzęt Chang i Wei.
Bitwę w holu zaognia Dragon, który przyznaje, że atak był dywersją mającą na celu porwanie Wu. Widząc wyprowadzanego z budynku doktora, Chang, który podał już wielu pracownikom zmagazynowaną w pancerzu odtrutkę, dociera do limuzyny porywaczy z pomocą kierującej motorem Wei. Na ulicy trafia Wu pociskiem z lekiem. Pogodzeni z porażką Inner Demons odjeżdżają, Dragon zaś do ucieczki wykorzystuje płaszcz Cloaka.
Później. Wu żałuje, że nie wiedział, iż Cloak i Dagger mogą swoimi zdolnościami usunąć skutki Shade. Cloak proponuje ściślejszą współpracę i ku uciesze Dagger zgadza się na dalsze badania. Chang ma nadzieję, że Wu, który nie przepada za superbohaterami, nie ma mu za złe ratunku w stylu herosa. Na miejsce dociera Spider-Man, który poprosił Nicka Fury’ego o transport. Wei ceduje na niego obowiązek posprzątania pobojowiska.
Scenariusz: James Asmus
Rysunki: Cory Smith
Tusz: Scott Hanna, Roberto Poggi & Lorenzo Ruggiero
Kolory: Rain Beredo
Litery: Travis Lanham & Joe Caramagna
Whose Crime Is It, Anyway?
Manhattan. O godzinie 3 nad ranem Spider-Man zatrzymuje złodzieja, który okradł sklep z biżuterią. Będący świadkiem tego zdarzenia fotoreporter zauważa, że ścianołaz nie sypie żartami jak kiedyś. Kiedy następnego dnia wydanie „Daily Bugle” podaje, że Spidey stracił poczucie humoru, bohater natrafia na ulotkę Improv 101, prowadzonej przez Wayne’a Brady’ego i Jonathana Manguma firmy, która szkoli w sztuce bycia zabawnym.
Później. Spider-Man składa wizytę trenerom z Improv 101. Podczas ćwiczeń odkrywa, że w opowiadaniu kawałów pomaga praca zespołowa polegająca na dokańczaniu zdań innych. Zajęcia przerywa alarm z pobliskiego sklepu jubilerskiego. Troje włamywaczy nie potrafi dogadać się, jak obrobić skrytki. Przeszkolony Spider-Man doradza współdziałanie i pozwala im sprawdzić to w praktyce, po czym zatrzymuje ich, wykazując się przy tym poczuciem humoru na wysokim poziomie.
Scenariusz: Wayne Brady & Jonathan Magnum
Rysunki: Bruno Oliveira
Tusz: Bruno Oliveira
Kolory: Lee Loughridge
Litery: Travis Lanham & Joe Caramagna
Recenzja
W katalogu Marvela rocznicowe wydania promują najpoczytniejsze tytuły, nie dziwota więc, że nie omijają flagowej serii Spider-Mana. Na to nakłada się moda, by komiksy z cyklu annual stanowiły zbiór opowieści przygotowanych przynajmniej częściowo przez nazwiska niepowiązane z regularnymi seriami, czyli twórców mniej znanych lub nawet spoza branży komiksowej. Stąd poziom takich wydawnictw bywa często bardzo nierówny, czego dowodem niniejszy rocznik.
Antologię otwiera komiks Mask of Death, do którego ręce przyłożyli i starzy wyjadacze (Christos Gage, Humberto Ramos) i nowicjusze (Francisco Herrera). Zapewne największy wkład w fabułę miał Ramos, któremu dano się wykazać w roli scenarzysty, jako że na co dzień ilustruje komiksy. Pod kierunkiem tego zespołu powstała opowieść może odległa od specjalności Spider-Mana, bo dotycząca legendarnych demonów i magicznych artefaktów, ale na swój sposób wciągająca – Meksyk i azteckie wierzenia mają swój urok.
Przy historii Neon Dragon pracowali już twórcy o skromniejszym dorobku. Ale poradzili sobie nad podziw dobrze! W usta Cloaka i Dagger autor James Asmus włożył jedne z najlepszych dialogów, jakie kiedykolwiek napisano dla tych postaci. Tymi kilkoma kwestiami wykreował w świadomości czytelników fantastyczną parę superbohaterów, którą warto byłoby bliżej poznać. Ten utwór przypomina też, że Mister Negative ma się dobrze i wciąż knuje. Dzieła dopełniają bardzo udane rysunki Cory’ego Smitha. A Pająk jest tu tylko gościem.
Na deser zostawiono nowelkę Whose Crime Is It, Anyway?. Z reguły deser powinien być słodką nagrodą na koniec uczty, ale w tym przypadku okazał się wyjątkowo niesmaczny. Miało być śmiesznie i wesoło – za pióro chwycili satyryk Wayne Brady i komik Jonathan Magnum. Nie było. Być może w branży komediowej obaj panowie świecą triumfy, ale praca w medium komiksowym chyba nie jest im pisana. A ilustrator Bruno Oliveira ma w sobie iskrę talentu, ale do rozpalenia ogniska jeszcze daleka droga.
Najsprawiedliwiej podsumować ten okolicznościowy komiks, jak zresztą każdą składankę utworów, oceniając każdą z jego części osobno, a następnie wyciągając średnią. A zatem, trzymając się kolejności, noty prezentują się następująco: 4, 5, 2. Dzieląc sumę przez 3 otrzymuje się wynik, który zgodnie z regułami matematycznymi należy zaokrąglić do 4. I z taką liczbą pajączków tenże rocznik ląduje na półce.
Ocena:
Autor: Dawidos