Superior Spider-Man #13
Numer: Superior Spider-Man #13
Tytuł: No Escape, Part 3: The Slayers and the Slain
Wydawnictwo: Marvel Comics 2013
Data wydania: Wrzesień 2013
Scenariusz: Dan Slott & Christos Gage
Rysunki: Giusepe Camuncoli
Tusz: John Dell & Terry Pallot
Kolory: Antonio Fabela
Litery: VC’s Chris Eliopoulos
Okładka: Giusepe Camuncoli
Pomocnik redaktora: Ellie Pyle
Redaktor: Stephen Wacker
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $3.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
Więzienie The Raft. „Spider-Man” wraz z chmarą Spider-Botów zmierzają w stronę miejsca pobytu Spider-Slayera. Smythe obiecuje odwołać ataki Scorpiona i Vulture’a w zamian za wolność. Superior Spider-Man pragnie jednak jego krwi i dochodzi do decydującego pojedynku między nimi.
Vulture odnajduje cywili chronionych polem siłowym wytwarzanym przez Spider-Boty. Toomes znajduje słabe punkty w ich konstrukcji i zaczyna niszczyć po kolei robociki. Jego niedoszłe ofiary próbują przekonać go, by zaniechał swych zamiarów z uwagi na swoją duszę, dobro wnuka, możliwość złagodzenia kary, a nawet całkowitego uniewinnienia od zarzutów. Sęp zaczyna rozważać ich propozycje, jednak szef ochrony Ted Shipley po cichu mówi strażnikom, by byli gotowi do oddania strzału, gdy pole siłowe całkowicie opadnie.
Gdzie indziej, Jonah Jameson wpada na Scorpiona. Życie ratuje mu uwolniony niedawno Lizard, który wyjawia, iż jego myślami steruje Doktor Curtis Connors. Tymczasem „Spider-Man” wyrywa pokonanemu Spider-Slayerowi żądło i wbija mu je w serce, twierdząc, że jego śmierć to jedyna gwarancja ochrony życia cywili. W rezultacie kombinezony Scorpiona i Vulture’a rozpadają się – ten pierwszy zwija się z bólu, a ten drugi znowu nic nie widzi, po czym zostaje ogłuszony przez strażników. Superior Spider-Man łapie w sieć Boomeranga, który odzyskuje przytomność, a do reszty ludzi dołącza Jameson, za którym idzie Lizard, którego burmistrz przedstawia jako bohatera.
„Spider-Man” wyprowadza ocalonych na świeże powietrze. Kiedy ze względów bezpieczeństwa Connors jest zakuwany, z podziemi wyrasta ledwie żywy Smythe pokryty swoimi robocikami. Spider-Slayer śmiertelnie rani Shipley’a i rzuca się na „Spider-Mana”. Przy brzegu wyspy umierający Smythe wyjawia swój plan przeniesienia świadomości do ciała „Pająka”. Ten jednak zabezpieczył się przed taką ewentualnością, osłaniając głowę specjalnym kaskiem. Tuż przed jego śmiercią „Spider-Man” zdradza mu, iż dokonał już tej sztuki i przyznaje, że jest Otto Octaviusem. Smythe kona, zabierając jego tajemnicę do grobu.
Na kutrze straży przybrzeżnej „Spider-Man” prosi Jamesona o rozmowę w cztery oczy. Próbuje odwieść go od pomysłu zamknięcia więzienia, z którego pragnie uczynić swoją kwaterę główną. Oburzony burmistrz nie wyraża na to zgody i wówczas „Pająk” szantażuje go ujawnieniem nagrania rozmowy, w której Jameson rozkazuje mu zamordować Alistaira Smythe’a. Wytraszony JJJ ulega namowom szantażysty.
Na konferencji prasowej Jameson uroczyście przekazuje więzienie The Raft w ręce „Spider-Mana”, który nadaje swojej nowej siedzibię nazwę Spider-Island 2. Później, w zaciszu swojej centrali „Spider-Man” projektuje wielkiego robota i zamawia przez telefon prywatną armię złożoną z byłych wojskowych. Dzięki takim posunięciom Spider-Ock pragnie zbudować własną spuściznę.
Uwaga: Ujęte w cudzysłów wyrazy, opisujące głównego bohatera (Spider-Man, Peter Parker, Pająk, Parker, Peter itd.), odnoszą się do Otto Octaviusa/Doktora Octopusa, którego umysł zajął ciało Spider-Mana. Te same określenia, bez cudzysłowu, charakteryzują z kolei Petera Parkera (oryginalnego Spider-Mana) – ewentualnie jego ducha/astralną formę/świadomość/osobowość itp. Natomiast bardziej sprecyzowane nazwy, takie jak Superior Spider-Man i Spider-Ock, zawsze dotyczą Dr. Octopusa w ciele/kostiumie Spider-Mana i nie są wyróżnione cudzysłowem.
Recenzja
Komiks, który z jednej strony kończy w wielkim stylu wyśmienitą historię No Escape, a z drugiej otwiera nowy rozdział w życiu Superior Spider-Mana, a można by nawet rzecz, że nową epokę na miarę Brand New Day.
Jeszcze raz na zaledwie 20 stronach duet Slott-Gage naniósł tyle wartościowego materiału, że nuda nie grozi nam ani przez chwilę lektury. Począwszy od heroicznego występu Lizarda, poprzez bezpardonową walkę Superior Spider-Mana i Spider-Slayera, a skończywszy na rozgrzanych do czerwoności relacjach nowego Pająka i burmistrza Jonaha Jamesona, jesteśmy bombardowani scenami powodującymi przyspieszone bicie serca.
Analizując modus operandi Superior Spider-Mana w oparciu o ten komiks, mam ochotę porównać go z „Kirą”, anty-bohaterem bardzo poważanej mangi/anime Death Note, który pragnie oczyszczenia świata ze wszelkiego zła i wierzy, że jest wyjątkową osobą godną piastować stanowisko sędziego całej ludzkości – jedynym autorytetem w wymierzaniu sprawiedliwości. Otto Octavius, egzystujący w ciele Petera Parkera, idzie wyraźnie w jego ślady – knuje, szantażuje, eliminuje najgroźniejszych przestępców, otwiera wojskową bazę, zbiera zwolenników, a wszystko po to, by na siłę uszczęśliwić ludzi, gdyż uważa, że jest jedyną osobą, której historia wyznaczyła dziejową misję naprawienia całego świata. Nie tylko morduje, ale i z pogardą wysyła Smythe’a na tamten świat, a burmistrza Jamesona zmienia w swoją posłuszną marionetkę, którą będzie sterować, gdy tylko przyjdzie mu na to ochota.
Koniec rozpisywania się. Po prostu 6 pajączków! Superior Spider-Man zbroi się i przygotowuje do roli superbohatera wszechczasów.
Ocena:
Autor: Dawidos