Amazing Spider-Man: Going Big
Numer: Amazing Spider-Man: Going Big
Tytuł: Field of Fire
Tytuł 2: Life Lessons
Tytuł 3: The Execution!
Wydawnictwo: Marvel Comics 2019
Data wydania: Listopad 2019
Scenariusz: Gerry Conway, Ralph Macchio, Erik Larsen
Rysunki: Mark Bagley, Todd Nauck, Erik Larsen
Okładka: Erik Larsen
Asystent redaktora: Kathleen Wisneski
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: C.B. Cebulski
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $4.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
Field of Fire
Cztery godziny temu. Mary Jane prosi Petera o odnalezienie jej kuzynki, Kristy. Studentka Empire State University nie odpowiada na telefony i przegapiła cotygodniowy weekendowy lunch.
Trzy godziny temu. Peter rozmawia na uczelni z koleżanką Kristy, która mówi, że zaginiona dziewczyna kontaktowała się z Gabem Purcellem z „Daily Bugle”, by zebrać materiał do pracy studenckiej.
Dwie godziny temu. Parker odwiedza dziennikarza. Purcell mówi, że Kristy Watson pracowała nad tekstem o handlu ludźmi i interesowała się Kojotami, przestępcami parającymi się tym procederem. Chciała ugryźć temat od strony finansowej i politycznej – zbadać, kto korzysta najwięcej na nielegalnej imigracji i niewolnictwie. Reporter daje Peterowi listę nazwisk, którą wcześniej przekazał Kristy.
Godzina temu. Peter odwiedza jeden z klubów nocnych, ale gdy pyta właściciela o Kristy, ten mówi, że dziewczyny tu nie było i każe mu spadać. Pół godziny później Parker w kostiumie Spider-Mana odwiedza kierownika lokalu, gdy ten rozmawia z kimś przez telefon o dostawie dziewcząt do klubu. Podsłuchujący superbohater wybija okno i żąda od mężczyzny odpowiedzi na pytanie, gdzie jest Kristy Watson.
Teraz. New Jersey. Spider-Man walczy z uzbrojonymi przemytnikami, a przyglądający się starciu tajemniczy snajper pomaga mu neutralizować wrogów. Z ukrycia wychodzi Coyote, superzłoczyńca z mocami Spota. Pająk domyśla się, że to on stoi na czele gangu przemycającego ludzi. Kiedy stara się unikać jego portali, snajper strzela do reszty przestępców, celując w ich ramiona. W końcu Pająk powala Coyote’a i pyta, co zrobił z dziewczyną szukającą jego „ładunku”. Łotr otwiera portal, z którego wypada Kristy. Pyta, czy to koniec, skoro zwrócił dziewczynę. Pająk nokautuje go i upewnia się, że Kristy nic się nie stało. Tłumaczy jej, że wysłali go po nią Mary Jane i Peter. We dwójkę otwierają furgonetkę i uwalniają przemycanych ludzi.
20 minut później. Snajper, który śledził gang przemytników od El Paso do New Jersey i pomagał Spider-Manowi podczas walki, podchodzi do uwięzionych w pajęczynie Coyote’a i jego ludzi. Okazuje się, że Punisher przybył wymierzyć handlarzom żywym towarem najwyższą karę – karę śmierci.
Scenariusz: Gerry Conway
Rysunki: Mark Bagley
Tusz: Victor Olazaba, Andy Owens, Dexter Vines
Kolory: Carlos Lopez
Litery: Joe Sabino
Life Lessons
Były pracownik Oscorp w wykradzionym prototypie robota ściga poobijanego Spider-Mana, który chronił przed nim cywili. Uciekający bohater trafia w alejkę, która okazuje się ślepym zaułkiem. Tam przypomina sobie incydent z dzieciństwa, gdy niejaki Butch chciał mu ukraść loda i zapędził go do zaułka. Peter skorzystał z lekcji wuja – odwrócić uwagę przeciwnika, a potem zaatakować. Cisnął łobuzowi w oczy lodem i powalił go na ziemię, zdobywając uznanie wracającego z pracy Bena Parkera, który był tego świadkiem. Teraz, uciekając się do podobnej sztuczki, zakleja siecią kask wroga i kopniakiem z całej siły niszczy mechanizm kontroli robota. Pokonanego napastnika związuje i zostawia, wspominając wujka Bena.
Scenariusz: Ralph Macchio
Rysunki: Todd Nauck
Tusz: Todd Nauck
Kolory: Rachelle Rosenberg
Litery: Joe Sabino
The Execution!
W opuszczonym tunelu metra Spider-Man ściera się z bandą wilkołaków, których kontroluje Nightshade (Tilda Johnson). Dzięki opracowanemu antidotum superbohater zmienia bestie w ludzi, strzelając w nich pajęczymi znacznikami z lekarstwem. Nightshade wyciąga pistolet, ale Pająk blokuje jej broń siecią. Czarnoskóra kobieta grozi zakładnikom, jednak okazuje się, że superbohater już ich uwolnił. Tilda rzuca się do ucieczki. Po chwili wpada w gigantyczną sieć, po czym jak na zawołanie zjawia się policja.
Po zażegnaniu podziemnego kryzysu Peter Parker przybywa na czas na umówione spotkanie z Mary Jane Watson. Niestety okazuje się, że zostawił bilety do kina na kredensie w swoim mieszkaniu. Do seansu zostało tylko sześć minut. Peter obiecuje, że w cztery minuty da radę udać się na drugą stronę miasta i wrócić z powrotem. MJ pozostaje sceptyczna wobec tych zapewnień. Peter prosi ukochaną, by mierzyła mu czas. W zaułku błyskawicznie zakłada kostium Spider-Mana i rusza w podniebny lot nad miastem.
Scenariusz: Erik Larsen
Rysunki: Erik Larsen
Tusz: Erik Larsen
Kolory: Laura Martin
Litery: Ferran Delgado
Recenzja
Recenzowany komiks to specjalne wydanie Amazing Spider-Mana, o którym zrobiło się głośno w zagranicznych serwisach komiksowych z powodu zapowiedzi powrotu Erika Larsena, legendarnego twórcy przygód pajęczego superbohatera. Podtytuł Going Big ma nie tylko świadczyć o ponadprzeciętnej objętości zeszytu, ale także podkreślać rangę wydarzenia, jakim jest jednorazowy angaż rysownika, którego z sentymentem wspominają czytelnicy kultowych komiksów z lat 90.
Okolicznościowy one-shot składa się z trzech historii. Główną i najdłuższą stworzyły również prawdziwe legendy w uniwersum Spider-Mana, bo scenarzysta Gerry Conway i rysownik Mark Bagley. Fabuła kręci się wokół śledztwa Spider-Mana w sprawie zaginięcia kuzynki Mary Jane, a przy okazji porusza kwestie nielegalnej imigracji i handlu ludźmi. Klawo, że Conway odkurzył postać Kristy Watson, dziewczyny zmagającej się kiedyś z bulimią. Brawa też za podjęcie dojrzalszej tematyki – współczesne niewolnictwo nieczęsto gości w historiach o Spider-Manie. Ogólnie ta część to okraszony zawsze mile widzianymi rysunkami kawał niezłej akcji z mrocznym superłotrem i gościnnym występem sławnego pogromcy.
Drugą opowieść – pierwszą z dwóch dodatkowych – wymyślił Ralph Macchio, emerytowany wieloletni redaktor Marvel Comics, a rysunkami oprawił ją Todd Nauck. Fabuła? Po ulicach szaleje za sterami robota kolejny frustrat, a Spider-Man ma zagwozdkę, jak go pokonać. Pomaga mu w tym rada, której w dzieciństwie udzielił mu wujek Ben. Tylko czemu jej nie stosował, gdy w ogólniaku był prześladowany przez Flasha? Historia prosta, banalna i przewidywalna. Nic kompromitującego, ale i nic szczególnego.
Trzecia historia to w sumie najbardziej wyczekiwane danie, bo komiks przygotowany kompleksowo (od strony fabularnej i wizualnej) przez Erika Larsena, którego powrót miał być lokomotywą sprzedaży tego specjalnego wydania. Zapowiedzi brzmiały tak, jakby poważany w branży twórca miał zapewnić nam długą lekturę, tymczasem dostał ostatnią z dwóch krótszych opowieści. Przedstawił w niej wycinek z życia Spider-Mana, który musi wykonać pracę superbohatera do końca, a zarazem zdążyć na umówioną randkę z Mary Jane. Jest w tym minikomiksie pewien nostalgiczny urok (spieszący się Spider-Man!), ale nic więcej. Rysunki średnio przypominają styl dawnego Larsena, ale może to kwestia wieku artysty.
Specjalne wydanie Amazing Spider-Mana mogłoby być lepsze, ale nie jest też jakimś kompletnym niewypałem. Z pewnością zapowiedzi okazały się przesadzone, jednak to już norma nie tylko w branży komiksowej, ale w każdej dotyczącej kultury masowej. Na największą uwagę zasługuje historia napisana przez Conway’a – ten scenarzysta, czego się nie dotknie, zawsze mu wychodzi, ma swój styl, który przyciąga czytelnika, niezależnie czy staromodnego, czy współczesnego. Opowieść Larsena to już natomiast wizualna gratka dla koneserów, przez którą nikt nie będzie jednak zbierał szczęki z podłogi. 4 pajączki.
Ocena:
Autor: Dawidos