Avengers & X-Men: AXIS #4
Numer: Avengers & X-Men: AXIS #4
Tytuł: Inversion: Chapter 1 – Altered Beast
Wydawnictwo: Marvel Comics 2015
Data wydania: Styczeń 2015
Scenariusz: Rick Remender
Rysunki: Leinil Francis Yu
Tusz: Gerry Alanguilan & Leinil Francis Yu
Kolory: Edgar Delgado
Litery: Chris Eliopoulos
Okładka: Jim Cheung & Justin Ponsor
Asystent redaktora: Jake Thomas
Redaktor: Tom Brevoort, Daniel Ketchum & Will Moss
Redaktor naczelny: Axel Alonso
Naczelny dyrektor kreatywny: Joe Quesada
Wydawca: Dan Buckley
Producent wykonawczy: Alan Fine
Cena: $3.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
S.H.I.E.L.D. Helicarrier Iliad, nad Oceanem Atlantyckim. Captain America (Sam Wilson) i Hulk, reprezentujący Avengers, rozmawiają z Marią Hill i Nickiem Furym o sukcesie operacji przeprowadzonej na Genoshy. Przywódczyni S.H.I.E.L.D. twierdzi, że nadszedł czas, by Avengers przekazali im Red Skulla. Cap nie ma zamiaru się na to zgodzić, będąc przekonanym, że jego organizacja najlepiej zadba o izolację groźnego zbrodniarza. Hulk sugeruje szefowi przemyślenie jeszcze tej sprawy, za co zostaje publicznie zganiony. Kapitan pozwala sobie także na uderzenie w twarz Fury’ego, który grzecznie proponuje powrót do negocjacji. Po wyjściu ze spotkania Sam kontaktuje się ze Scarlet Witch celem zwołania narady w tajemnicy przed Stevem Rogersem.
Bushwick, Brooklyn. Nowy York. Policja obstawia budynek, w którym Squid (Donald Callahan) i jego gang The Tentacles, po napadzie na bank, wzięli za zakładników pewną rodzinę. Na widok frunącej w stronę kamienicy postaci funkcjonariusze wstrzymują czynności operacyjne, myśląc, że na ratunek przybył Spider-Man. Do mieszkania uwięzionej rodziny wpada jednak Carnage, który o dziwo staje w obronie poszkodowanych mieszkańców i rozprawia się z przestępcami bez uciekania się do drastycznych kroków. Kiedy na miejsce przybywa prawdziwy Spider-Man, znajduje całych i zdrowych lokatorów, wiszących do góry nogami sprawców napadu, nietknięty łup z banku i kartkę z pozdrowieniami od Carnage’a.
Giants Stadium, San Francisco. Iron Man zaszczyca swoją obecnością widzów na stadionie, gdzie zachwala im swój najnowszy produkt – cyfrową wersję Extremis. Jest to darmowa dostępna w sieci aplikacja, która oferuje użytkownikom idealny stan ciała i ducha. Obecny na widowni Matt Murdock wyczuwa coś bardzo dziwnego w zachowaniu Starka, który wraca też do picia alkoholu.
Jean Grey School for Higher Learning. Przemawiając do zgromadzonych licznie mutantów, Storm ogłasza zjednoczenie wszystkich frakcji X-Men i zasypanie podziałów w ich społeczności. Havok, który zabiera po niej głos, obwieszcza koniec idei pokojowego współistnienia ludzi i mutantów, które jego zdaniem jest nieosiągalnym marzeniem. X-Men przygotowują się do nieuchronnej wojny z ludzkością, a do wspaniałego zwycięstwa ma poprowadzić ich dorosły Genesis jako nowy Apocalypse, który wierzy w odwieczne prawo natury – przetrwanie najsilniejszych. Magneto opuszcza to pełne wojennej retoryki zgromadzenie, tak jakby nie mógł znieść ekstremalnych i rasistowskich poglądów wygłaszanych przez mówców.
Wieża Avengers. Podczas zebrania z udziałem Kapitana Ameryki, Hulka, Thora, Medusy, Wasp, Scarlet Witch i Luke’a Cage’a, trwa debata o nadchodzącej wojnie z X-Men. Dyskutanci nie palą się do walki, ponieważ od czasu magicznego rytuału Inwersji na Genoshy nie przejmują się już losem innych osób. Obawiają się jednak tego, że mutanci odbiją Red Skulla i wykorzystają jego super-moce przeciwko im, aby odwrócić ich cudowną przemianę. Cap stwierdza, że najrozsądniejszym wyjściem w tej sytuacji jest egzekucja więźnia, w czym sekunduje mu Cage, który twierdzi, że śmierć Red Skulla oznacza też pogrzebanie nadziei na powrót Charlesa Xaviera. Sam Wilson uważa, że można z owego samosądu zrobić pokaz sprawiedliwości wymierzonej za zbrodnie na mutantach. Thor mówi, że jeśli ten fortel nie przejdzie, to X-Men gorzko pożałują swej deklaracji wojny.
Po naradzie Avengers idą do bloku więziennego. Na ich drodze staje Jarvis, który usilnie próbuje przemówić im do rozsądku, apelując do ich sumienia. Kiedy wierny lokaj zostaje brutalnie potraktowany, prosi Hulka o wsparcie. Współczujący mu olbrzym też usiłuje powstrzymać bezdusznych towarzyszy przed mordem na bezbronnym więźniu. Pobity pogrąża się w smutku, co katalizuje jego przemianę w złego do szpiku kości Kluha – najmroczniejszą stronę osobowości Bruce’a Bannera. Po krótkiej walce Kluh ewakuuje się z wieży z pragnieniem czynienia totalnej destrukcji. Avengers rezygnują z pościgu za nim, gdyż ten w ich mniemaniu nie stanowi już przeszkody dla ich planów. Kiedy niedoszli skrytobójcy otwierają celę, odkrywają, że jest ona pusta. Red Skull zniknął w tajemniczych okolicznościach.
Recenzja
INVERSION – akt drugi tego crossoveru i jego najbardziej nagłośniony medialnie motyw – startuje na łamach 4-ego numeru, który nie zawiódł pokładanych w nim nadziei. W ten arcyciekawy komiks „wpakowano” wiele wątków związanych z przemianą moralną weteranów z Genoshy, przy czym nie zmarnowano ani jednej strony, dzięki czemu całość czyta się z wielką uwagą i bez uczucia nudy.
W tym odcinku historii przekrojowo zaprezentowano sylwetki niemal wszystkich tych, których zaklęcie inwersji objęło swym działaniem. Bardziej szczegółowy opis transformacji niektórych postaci znajdziemy w pobocznych seriach tworzących „odgałęzienia” głównej miniserii, lecz już jej przejawy zapadają głęboko w pamięć. Carnage w roli superherosa kopiującego styl Spider-Mana. Iron Man jako podstępny technokrata, który łamie postanowienie o niepiciu alkoholu. Odchodząca od pokojowej retoryki wierchuszka X-Men, która wkracza na drogę zwalczanego niegdyś antyludzkiego Bractwa Mutantów. Narodziny Kluha – najbardziej odrażającej tożsamości Hulka. Stronnictwo Avengers snujących wojenne plany i debatujących nad wyprzedzającym uderzeniem w przeciwnika – tu dodam, że bardzo zaskakująca jest metamorfoza samego Sama Wilsona/Kapitana Ameryki, który swoje urzędowanie na tym zaszczytnym stanowisku rozpoczął w sumie od nie przynoszących chluby akcji. Tak czy inaczej, jeśli architekci tego crossoveru twórczo i z polotem pociągną te wszystkie przedstawione wątki, to jest duża szansa na to, że za kilka lat czytelnicy będą wspominali z dużym sentymentem wydarzenia AXIS.
Konkluzja tego zeszytu to podsunięcie pod nos czytelnika skłaniającej do główkowania zagadki – co stało się z Red Skullem i jaką rolę odegra on w nadchodzącym nieuchronnie konflikcie dającym upust wielu skrywanym głęboko frustracjom, najniższym instynktom, atawistycznym zachowaniom i osobistym urazom. Następujące pytanie brzmi – kiedy premiera najnowszego numeru? I niech wystawiona poniżej nota dla komiksu, w którym swój pierwszy występ na scenie AXIS ma Spider-Man, będzie dobrym prognostykiem na przyszłość.
Ocena:
Autor: Dawidos