Spectacular Spider-Man |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
HISTORIA:
Spectacular Spider-Man był drugim tytułem o Spider-Manie, jaki zagościł na rynku, gdy wydawano wyłącznie jedną serię poświęconą temu superbohaterowi – Amazing Spider-Man. W tamtych czasach kosztował 35 centów w odróżnieniu od standardowych komiksów (12 centów) i roczników (25 centów). Z uwagi na dużą objętość i kwartalną częstotliwość figuruje w bibliografii komiksów o Spider-Manie jako Spectacular Spider-Man Magazine. Tym tytułem posługują się kolekcjonerzy komiksów, by odróżnić go od rozpoczętej w 1976 roku serii Peter Parker, The Spectacular Spider-Man, której nazwa od 1988 roku została skrócona do jej członu po przecinku.
Pierwszy numer czasopisma z lipca 1968 roku był próbą zaistnienia wydawnictwa Marvel Comics na rynku czarno-białych komiksów, wzorem Warren Publishing i innych wydawnictw zarabiających na takich publikacjach. Poza okładką autorstwa Johna Romity (szkic) i Harry’ego Rosenbauma (kolor) składał się z pozbawionej kolorów 52-stronicowej historii Lo, This Monster!, w której Spider-Man musiał zmierzyć się z szalonym kandydatem na burmistrza Nowego Yorku i posłusznym mu olbrzymem przypominającym potwora Frankensteina. Dodatkowo zawierał liczącą 10 stron, również czarno-białą, opowieść In The Beginning–, odświeżającą historię narodzin Spider-Mana z Amazing Fantasy #15 (sierpień 1962) i po raz pierwszy w historii komiksów o Spider-Manie ilustrującą pogrzeb Bena Parkera. Rysunki do podstawowej historii przygotował John Romita, zaś ilustracje do dodatku opowiadającego na nowo genezę Spider-Mana wykonał Larry Lieber.
Drugi numer kwartalnika trafił na półki sklepów z komiksami w listopadzie 1968 roku. W odróżnieniu od poprzednika wszystkie jego strony zostały pokolorowane, przy czym zadania rysownika ponownie podjął się John Romita. Komiks ten przeszedł do historii, ponieważ wydrukowana w nim opowieść pt. The Goblin Lives! stanowiła pierwszy (i długo oczekiwany) powrót Green Goblina, po tym jak stracił on pamięć w Amazing Spider-Man #40 (wrzesień 1966).
Scenarzystą obu wydań Spectacular Spider-Man Magazine był Stan Lee, piszący jednocześnie scenariusze na potrzeby flagowej serii o Spider-Manie. W sumie wydano dwa numery magazynu, choć były przymiarki do przygotowania trzeciego komiksu z tego cyklu.
EVENTY:
• Debiut Richarda Raleigha i Man-Monstera
• Pogrzeb wujka Bena
• Pierwszy w historii „remake” genezy Spider-Mana
• Pierwszy w historii powrót Green Goblina
CIEKAWOSTKI:
• Historia Lo, This Monster! z 1. wydania magazynu została przedrukowana w kolorze i zaadaptowana przez Gerry’ego Conway’a na łamach Amazing Spider-Man #116–118 (styczeń-marzec 1973) w celu zachowania spójności z poprzednimi numerami serii. Wydano ją w trzech odcinkach jako: Suddenly…The Smasher!, The Deadly Designs of The Disruptor! i Countdown to Chaos!. Do dzisiaj nie ma absolutnej pewności, która wersja historii jest kanoniczna. Większość ekspertów wskazuje jednak na adaptację w wykonaniu Conway’a, ponieważ wprowadzone przez niego do fabuły zmiany tworzą pomost łączący remake tej historii z wydarzeniami z głównej serii o Spider-Manie, uchodzącej za fundament kanonu. Na niekorzyść tej tezy przemawia jednak fakt, że w kanonicznym komiksie Daredevil #42 (lipiec 1968) również wspomniano o śmierciu Richarda Raleigha, co teoretycznie powinno być dowodem na kanoniczność Spectacular Spider-Man Magazine #1.
• W przerobionej historii z 1. numeru magazynu antagoniści otrzymali nowe pseudonimy. Man-Monster został przemianowany na Smashera, natomiast Richard Raleigh otrzymał zamaskowane alter ego i swój diabelski plan w życie wcielał jako Disruptor.
• Historia przedstawiająca powrót Green Goblina w Spectacular Spider-Man Magazine #2 została przedrukowana na łamach Amazing Spider-Man Annual #9. Przedruk różnił się jednak od oryginału tym, że skrócono go do 18 stron.
• Na ostatniej stronie 2. wydania magazynu zamieszczono zapowiedź trzeciego numeru czasopisma z historią, której nadano tytuł The Mystery of the TV Terror!. Komiks ten nie został nigdy ukończony ani wydany, prawdopodobnie jego realizacja zatrzymała się na etapie czystej koncepcji. Do kanonu przemycono jednak pewne elementy jego fabuły, a mianowicie kostium przeciwnika, który miał być czarnym charakterem tej historii, posłużył za wzór stroju noszonego przez zamaskowanego przestępcę Prowlera. Postać ta zadebiutowała w komiksie Amazing Spider-Man #78 (listopad 1969).
PRZEDRUKI:
• The Amazing Spider-Man Annual #9 (1973)
• The Spectacular Spider Man Facsimile (2002)
• Marvel Masterworks: The Amazing Spider-Man #7 (2005)