Spider-Man – 1×01 – The Power of Dr Octopus/Sub-Zero For Spider
Serial: Spider-Man
Sezon: 1
Odcinek: 1×01
Tytuł 1: The Power of Dr Octopus
Tytuł 2: Sub-Zero For Spider
Produkcja: Grantray-Lawrence Animation
Data emisji USA: 9 wrzesień 1967
Data emisji PL: Brak
Czas trwania: 25 minut
Stacja TV: ABC
Scenariusz: Phil Babet, Al Bertino, Lin Carter, Dick Cassarino
Producent: Robert L. Lawrence, Ray Patterson, Ralph Bakshi, Grant Simmons
Reżyseria: Clyde Geronimi, Sid Marcus, Grant Simmons, Ray Patterson
Streszczenie
The Power of Dr Octopus
Peter Parker otrzymał od Jamesona zadanie sprawdzenia pogłosek dotyczących dziwnych błysków. Jadąc na miejsce samochodem zostaje zmuszony zboczyć z trasy, gdy na środek drogi spada wielki głaz. Auto ląduje na pobliskim drzewie wystającym z urwiska. Peter przebiera się za Spider-Mana i przy pomocy sieci sprowadza wóz bezpiecznie na ziemię. Tam zauważa źródło światła wydobywające się pomiędzy kamieniami. Za nimi odkrywa kryjówkę Doktora Octopusa, który chwyta go w sieć. Szalony naukowiec wyjawia przed intruzem swój plan zniszczenia Nowego Yorku. Tymczasem w redakcji Daily Bugle, wydawca gazety J. Jonah Jameson czyta ostrzeżenie nadesłane przez Doc Ocka. Przebywająca w biurze szefa Betty Brant (sekretarka JJJ) zaczyna martwić się o Petera.
Pająk podejmuje próbę ucieczki, ale Ock uniemożliwia mu to, zamykając go w klatce. Betty jedzie w to samo miejsce, co Peter i znajduje na drodze należący do niego samochód. Szukając kolegi z pracy natrafia na funkcjonariusza policji, który prosi ją o ostrożność, ponieważ mają tu miejsce dziwne wypadki. Kobieta, idąc dalej, trafia do jaskini będącej kryjówką Doktora Octopusa, gdzie zostaje złapana i zakuta w kajdanki. Złoczyńca zaczyna tłumaczyć, w jaki sposób wysadzi miasto. Gdy jest zajęty realizacją tego planu Spider-Man pociąga siecią za dźwignię i otwiera klatkę, w której jest uwięziony. Doc Ock próbuje unieszkodliwić zbiega, korzystając ze swojego sprzętu i udaje mu się to, gdy Pająk zahacza siecią o wentylator, po czym spada na ziemię i traci przytomność.
Daily Bugle. Jameson, martwiąc się o Betty i Petera, dzwoni na policję. Tymczasem skuty Spider-Man otwiera siecią kajdanki Betty i każe wezwać jej pomoc. Gdy dziewczyna wybiega z jaskini, Spider-Man staje do pojedynku z Octopusem i tym razem odnosi zwycięstwo. Następnie, już jako Peter, znajduje Betty, która składa zeznania. Przesłuchujący ją policjant znajduje przy związanym przestępcy kartkę z pozdrowieniami od Spider-Mana. Później, w redakcji Jameson nie jest zadowolony z tego, co mają mu do powiedzenia Peter i Betty na temat Spider-Mana.
Sub-Zero For Spider
W mieście panuje straszny upał. Peter wychodzi z domu doktora Smartera, któremu asystuje w pracy. Idąc chodnikiem nagle zauważa, że wszystko dookoła zamarza. Fotografuje to dziwne zdarzenie, po czym słyszy wołanie o pomoc. W kostiumie Spider-Mana przybiega do domu doktora i przegania lodową istotę. Smarter mówi, że nie ma pojęcia, kim lub czym był napastnik. Spider-Man zaczyna śledzić nieznajomego, ale traci go z oczu, gdy ten niszczy wieżę, z której go obserwował.
Daily Bugle. W biurze Jamesona rozdzwaniają się telefony w sprawie fali mrozów i zlodowaceń. Peter przynosi kilka fotek, lecz szef każe mu zrobić zdjęcia góry lodowej na przystani.
Na szczycie Statuy Wolności Spider-Man, fotografując górę lodową, dochodzi do wniosku, że doktor Smarter jest kluczem do rozwiązania całej zagadki. Po raz drugi składa mu więc wizytę. Naukowiec dzieli się z nim swoimi przypuszczeniami, jakoby istota, która go odnalazła, była przedstawicielem jakieś rasy, być może pochodzącej z Plutona. Po chwili pokój, w którym rozmawiają, pokrywa się lodem. Teoria doktora częściowo potwierdza się, gdy dwóch identycznych lodowych osobników niszczy ścianę, po czym zamraża zarówno gospodarza jak i Spider-Mana. Obcy wynoszą zamrożonego Smartera z domu i zabierają go do swojej kryjówki w górze lodowej.
Po roztopieniu się lodu Spider-Man udaje się do domu na Forest Hills, by wprowadzić kilka ulepszeń do swojego kostiumu i sieci, chcąc, aby walka z kosmitami była wyrównana. Następnie znajduje wejście do góry lodowej, jednak wewnątrz musi poradzić sobie z kilkoma pułapkami. Ze wszystkich wychodzi jednak bez szwanku i przybywa do laboratorium obcych w momencie, gdy ci rozmrażają Smartera. Naukowiec powstrzymuje Pająka przed walką, mówiąc, że przybysze są przyjaźnie nastawieni. Oddaje głos ich przywódcy, który tłumaczy, że pochodzą z Plutona, ale zlądowali na Ziemi, by dokonać naprawy statku, lecz teraz mają problem z powrotem. Smarter dopowiada, że kosmici potrzebują jego pomocy, a dokładniej jego wynalazku, nad którym pracuje. Test urządzenia przynosi skutek i przybysze wracają do domu statkiem ukrytym w górze lodowej.
Daily Bugle. Peter przynosi zdjęcia statku, lecz Jameson uważa, że cała ta historia wystawi ich na pośmiewisko. Betty zaczyna flirtować z Parkerem.
Recenzja
Spider-Man to pierwsza kreskówka, w której pojawił się niesamowity Człowiek-Pająk. Jej odcinki, składające się na trzy sezony, były emitowane na stacji ABC w latach 1967-1970. Patrząc na współczesne dokonania w świecie animowanych seriali telewizyjnych, kreskówka ta wydaje się być dinozaurem i to mocno podstarzałym. Spotkamy więc tu bardzo prostą animację, nieskomplikowane dialogi, stereotypowe postacie i opowieści z dużą dozą infantylizmu i cudacznymi pomysłami. Na obronę należy powiedzieć, że serial miał bardzo niski budżet, a jego produkcja napotkała liczne trudności na czele z bankructwem studia, które wyprodukowało jej pierwszy sezon. Mimo wszystkich niedoskonałości w oczach wielu wiernych fanów jest to serial wręcz kultowy, rozpoznawalny głównie za motyw muzyczny i tekst piosenki lecące na początku każdego odcinka. Będę więc starał się spojrzeć na niego z „niewspółczesnej” perspektywy, tak aby sprawiedliwie go ocenić, bez z góry niekorzystnego porównywania z najnowszymi produkcjami telewizyjnymi.
Pierwszy odcinek składa się z dwóch, niezależnych od siebie opowieści, trwających ponad 11 minut. Każdą z nich ocenię indywidualnie i wystawię końcową notę, wyciągając średnią.
The Power of Dr Octopus, jak sama nazwa wskazuje, to telewizyjny debiut Doktora Octopusa. W tym odcinku jest on stereotypowym szalonym naukowcem z przerośniętym ego i złowieszczym śmiechem. Brakuje sekwencji przedstawiającej jego historię narodzin, ale za to bardzo szybko poznajemy jego plan zniszczenia miasta. Jest to więc typowa opowieść z gatunku Spider-Man kontra Super-Złoczyńca. Już na samym początku mogę stwierdzić, że wspólnym mianownikiem tej kreskówki jak i innych seriali, jest niezastąpiony humor Spider-Mana, który ironicznymi tekstami komentuje, przede wszystkim, zachowanie swojego przeciwnika. Dowcip to jedna sprawa, druga to działalność superbohatera, a tu Spider-Man nie wypadł najlepiej, bo aż dwa razy dał się złapać! Dość słabo jak na debiut. Zawsze jednak może liczyć na swoją pajęczą sieć, która ratuje go z każdej opresji. W tej kreskówce syntetyczna sieć to podręczny MacGyver, gdyż Spider-Man może nią zrobić dosłownie wszystko! Patrząc chłodnym okiem można powiedzieć, że to główny element, który pozwalał twórcom na częste chodzenie na skróty, zwłaszcza, gdy brakowało im pomysłów, środków i czasu na wybawienie głównego bohatera z tarapatów. W historii tej debiutują też Betty Brant i Jonah Jameson i są to postaci bardzo wiernie przeniesione ze stron komiksów. Oceniam na 4 pajączki.
Sub-Zero For Spider prezentuje się znacznie gorzej. Jest to bardzo dziwna opowieść, odstająca od pozostałych epizodów pierwszego sezonu, którego wzorcem były klasyczne komiksy o Spider-Manie. Przeciwnicy, którzy w tej historii stają na drodze Spider-Mana, są wyciągnięci z kosmosu i to dosłownie jak i w przenośni! Co prawda zakończenie jest nieco zaskakujące, ale zupełnie nie trzyma się logiki. Nawet akcja stoi na niskim poziomie. Zapewniam, że każdy, kto obejrzy tą część odcinka, szybko o niej zapomni. Po prostu to klimaty dalekie postaci Spider-Mana. Już bardziej pasuje tu Fantastyczna Czwórka. 2 pajączki.
Po wyciągnięciu średniej wychodzą 3 pajączki. Jak na początek mogło być znacznie lepiej, ale tragicznie nie jest.
Ocena:
Autor: Dawidos