The Amazing Spider-Man #56
Numer: The Amazing Spider-Man #56 (#950)
Tytuł: Tombstone Returns
Tytuł 2: Proxy
Tytuł 3: Responsibilities
Tytuł 4: The Amazing Spider-Man in Stark Kraven Mad
Wydawnictwo: Marvel Comics 2024
Data wydania: Październik 2024
Scenariusz: Zeb Wells, Lee Gatlin
Rysunki: John Romita Jr., Andres Genolet, Ramon Rosanas, Lee Gatlin
Tusz: Scott Hanna, Andres Genolet, Ramon Rosanas, Lee Gatlin
Kolory: Marcio Menyz, Rachelle Rosenberg, Lee Gatlin
Litery: VC’s Joe Caramagna, Lee Gatlin
Okładka: John Romita Jr.
Asystent redaktora: Kaeden McGahey
Redaktor: Nick Lowe
Redaktor naczelny: C.B. Cebulski
Wydawca: Dan Buckley
Cena: $7.99
Przedruk PL: Brak
Streszczenie
Tombstone Returns
Mozambik. Dawno temu. Podczas safari Kingpin daje Tombstone’owi, swojemu ochroniarzowi, lekcję o władzy na przykładzie lwa pożerającego młode swojego poprzednika, by pozostać na szczycie stada i zabezpieczyć je przed głodem.
The West Village. Dzisiaj. Peter dowiaduje się od chodzącego o kulach Randy’ego, że stanie o własnych nogach po 6-8 tygodniach od postrzału. Robertson żegna się z Parkerem, ponieważ musi się przyszykować na wizytę fizjoterapeuty. Po wyjściu przyjaciela okazuje się, że w jego mieszkaniu przebywa Janice Lincoln.
Harlem. White Rabbit i Kareem sprzedają broń jednemu z gangów na wyłączność – z zakazem pozyskiwania pistoletów z innych źródeł. Transakcję przerywa Spider-Man, który po nauczce z Green Goblinem uznał, że nie powinien zostawiać niedokończonych spraw, dlatego, by pogrążyć Tombstone’a, nowego Kingpina, rozpowiada o swojej współpracy z nim. Kłamiąc, że działa na polecenie Lincolna, wykrada skrzynię z towarem i wskakuje na dach ostrzeliwanego przez gang samochodu, którym odjeżdżają Rabbit i Kareem.
Restauracja Edge. Pijący wino przy stoliku Tombstone odbiera telefon od swoich ludzi, którzy zawiadamiają szefa o kolejnej dyskredytującej go akcji Spider-Mana. Nowy Kingpin bez słowa przerywa połączenie i wyciera chusteczką usta, wpatrując się zamyślony w zdjęcia Petera Parkera.
Daily Bugle. Robertson wita Petera w redakcji, gdzie nowi reporterzy nie kojarzą słynnego fotografa. Po zaprowadzeniu gościa do gabinetu Robbie wyznaje, że zaprosił go, aby porozmawiać z nim o Randym, gdyż odkrył, że jego syn potajemnie mieszka z Janice, ukrywającą się córką Tombstone’a. Na wieść o tym Peter w kostiumie zagaduje dziewczynę Randy’ego, gdy ta wchodzi do klatki z kwiatami. Tymczasem nowy Kingpin wybiera się na spotkanie z podwładnymi, zapewniając Rabbit i Kareema, że tej nocy zabije Spider-Mana.
Alphabet City. W deszczu wzburzony Randy zaczepia Petera, oskarżając go, że nasłał Spider-Mana na Janice, przez co jego ukochana zniknęła i zapewne trafiła do więzienia. Nagle czarną limuzyną podjeżdża Tombstone i każe Peterowi wsiąść do auta. Randy protestuje, ale niedoszły teść bez owijania w bawełnę grozi mu, jeśli będzie przeszkadzał w interesach. Parker zgadza się pogadać z Kingpinem, ale najpierw przekazuje Randy’emu wizytówkę z prośbą, by powiadomił jego „przyjaciela” o tym, gdzie jest.
W samochodzie Tombstone pyta Petera, czy na kartoniku był numer Spider-Mana. Parker nie odpowiada wprost i pyta, czy ma przekazać Pająkowi jakąś wiadomość. Okazuje się, że Lincoln pragnie udowodnić półświatkowi, że nie współpracuje ze Spider-Manem, dlatego musi go zatłuc na śmierć na ich oczach, a żeby go zwabić w stanie wzburzenia zamierza… zamordować brutalnie Parkera, choć nic do niego nie ma. Dzięki pajęczemu zmysłowi Peter w porę unika zmiażdżenia na fotelu przez ręce atakującego gangstera.
Po otrzymaniu kilku ciosów w brzuch Parker, nie mogąc zdradzić swojej sekretnej tożsamości, postanawia uciec z auta, ale Lincoln zatrzymuje go, uderza twarzą o szybę i powala na posadzkę. Szamocząc się z napastnikiem, Peter wyznaje, że na wizytówce, jaką dał Randy’emu, nie było numeru Spider-Mana. W tym momencie ktoś wywraca limuzynę i wyciąga Kingpina przez zniszczone drzwi. Okazuje się, że przyzwaną obstawą Petera są She-Hulk i burmistrz Luke Cage. Po chwili dołącza do nich Spider-Man. W trójkę superbohaterowie pokonują Kingpina, który następnie zostaje zaaresztowany przez siły policyjne.
Criminal Courts Building. Przed sądem Michelle Le, adwokatka Tombstone’a, oznajmia, że jej klient nie przyznaje się do zarzutów. Prokuratorka prosi sędziego, by zezwolił na wejście kluczowego świadka, który dostarczył liczne dowody winy oskarżonego i pragnie się teraz ujawnić. Na salę wchodzi Randy i kiedy Kingpin myśli, że jego obrona poradzi sobie z nim, za plecami chłopaka pojawia się Janice Lincoln. Okazuje się, że to córka zgodziła się zeznawać przeciwko ojcu w zemście za jego zdradę pod koniec Wojny Gangów, do czego przekonał ją Spider-Man. Po wstępnym szoku Tombstone spogląda na nią wzrokiem lwa.
Scenariusz: Zeb Wells
Rysunki: John Romita Jr.
Tusz: Scott Hanna
Kolory: Marcio Menyz
Litery: VC’s Joe Caramagna
Proxy
Tydzień temu. Coffee A Go-Go, Nowy York. W kawiarni Aleksei Sytsevich ma randkę z poznaną przez aplikację kobietą, która pyta go, czym się zajmuje. Nagle za oknem dostrzegają walkę Spider-Mana i She-Hulk z Bulldozerem. Kobieta przyznaje, że czasami kibicuje superłotrom, co daje Rhino nadzieję na rozwój tej znajomości. Aleksei proponuje jej dalszą rozmowę przy obiedzie. Tymczasem, po powaleniu złoczyńcy autem i latarnią, Pająk prosi Jennifer, by skontaktowała go z prokuratorem, bo planuje obalić Tombstone’a. Prawniczka mówi mu, że musi zgłosić się do nich przez pośrednika, i rusza na rozprawę Neda Leedsa.
New York County Courthouse. W sądzie Jennifer wygłasza mowę, w której prosi sąd o uwolnienie Leedsa, jako że jego żona, Betty dostarczyła dowód na to, że jako Hobgoblin był on kontrolowany przez program wgrany z maszyny The Winkler Device. Sędzia przychyla się do jej prośby i oddala sprawę przeciwko Nedowi. Wtedy na salę wchodzi Peter, któremu Walters przypomniała o dzisiejszym wysłuchaniu w sądzie.
Na schodach Betty i Ned trzymający na rękach Winstona dziękują Walters za pomoc w uwolnieniu i uniewinnieniu dziennikarza. Dobiega do nich Peter z gratulacjami, jednak Ned ma do niego żal, że jego żona nie znalazła dowodu tam, gdzie Parker twierdził, że on jest. Dopytuje, czy faktycznie cieszy się z jego wyjścia na wolność. Peter broni się, że urządzenie zostało zabrane. Ned dalej uważa, że jego sprawa nie była dla niego ważna. Parker przerywa rozmowę, bo musi porozmawiać z jego prawniczką. Przedstawia się jej jako pośrednik od Spider-Mana. She-Hulk wręcza mu wizytówkę prokuratorki Maureen O’Reilly, a także daje mu swój prywatny numer, aby zadzwonił po pomoc, jeśli Tombstone realnie zagrozi jego życiu.
Scenariusz: Zeb Wells
Rysunki: Andres Genolet
Tusz: Andres Genolet
Kolory: Rachelle Rosenberg
Litery: VC’s Joe Caramagna
Responsibilities
Peter Parker opuszcza mieszkanie Mary Jane i Paula, którzy zaprosili go na obiad, i odlatuje w kostiumie Spider-Mana, chcąc w drodze do domu wykonać patrol. Z rana MJ udaje się na zakupy, a Paul kieruje się na Bronx, aby załatwić jedną ze spraw na swojej liście. Jest nią wizyta w mieszkaniu Cale’a Naughtona, który pracował kiedyś z Dr. Benjaminem Rabinem, zanim ten oszalał i starł się ze Spider-Manem.
Inny wymiar. Lata temu. Dr. Paul Rabin wraz z resztą zespołu przygląda się totemowi, który zmaterializował jego ojciec, posługując się matematyką. Mężczyzna jest zły, że jego rodzic poświęca się pracy, z której nie będzie zarobku, dlatego udaje się do Cale’a Naughtona, naukowca-menadżera, który miał temperować okultystyczne zapędy starszego Rabina. Okazuje się, że Cale był zajęty ostatnio problemami zdrowotnymi.
Obecnie. Paul, zaproszony do mieszkania Cale’a, proponuje wsparcie finansowe gospodarzowi, który po aferze ze zbrodniami Rabina nie może znaleźć nowej pracy i opłacić kosztów leczenia. Gość zdradza, że sfinansował już jego operację. Cale dziękuje za ten szczodry gest, ale pyta Paula, dlaczego tak postąpił.
Inny wymiar. Lata temu. Zaniepokojony Paul postanawia zajrzeć do laboratorium ojca, dokąd godzinę temu wysłał Naughtona. Kiedy rozlega się krzyk, każe ewakuować ośrodek i wpada do pracowni rodzica, gdzie zastaje go z zakrwawionym mieczem w dłoni nad zranionym Calem. Starszy Rabin tłumaczy, że starożytne symbole na ścianach domagały się krwi z ofiary, więc ją złożył, a niedługo zjawi się Wayep. Cale umiera.
Obecnie. Paul zapewnia Cale’a, że może do niego zadzwonić z dowolnym problemem. Mężczyzna ponownie pyta, dlaczego mu pomaga. Gość odpowiada, że nie zasłużył na to, co spotkało go w laboratorium. Cale z tego wymiaru mówi, że tylko stracił pracę. Paul, który opuszcza jego mieszkanie, nie zdradza, że robi to, ponieważ pragnie zadośćuczynić za śmierć jego odpowiednika z innego świata, którego zabił jego ojciec.
Scenariusz: Zeb Wells
Rysunki: Ramon Rosanas
Tusz: Ramon Rosanas
Kolory: Rachelle Rosenberg
Litery: VC’s Joe Caramagna
The Amazing Spider-Man in Stark Kraven Mad
Bryant Park, New York Public Library. Wpatrzonego w książkę z zagadkami i siedzącego na posągu lwa Kravena zaczepia Spider-Man. Łowca informuje, że nie poluje na niego, tylko szuka osoby na obrazku. Pająk oferuje podpowiedzi „ciepło/zimno”. Zirytowany Kraven twierdzi, że sobie poradzi, ale w końcu ulega.
Scenariusz: Lee Gatlin
Rysunki: Lee Gatlin
Tusz: Lee Gatlin
Kolory: Lee Gatlin
Litery: Lee Gatlin
Recenzja
Niedawno wydawnictwo Marvel świętowało „okrągły”, bo 50. numer aktualnego tomu przygód Spider-Mana, a już przyszła pora na kolejny jubileusz. Tym razem jest nim 950. numer całej serii, którą datuje się od marca 1963 roku. Co więcej, rozpoczyna on historię stanowiącą zwieńczenie scenopisarskiej pracy Zeba Wellsa na łamach tego ukazującego się od czerwca 2022 r. tytułu. Scenarzysta kończy tak, jak zaczynał, czyli od opowieści o konflikcie między Spider-Manem a Tombstonem. Jakie wrażenia po pierwszym odcinku?
To w sumie zastanawiające, że autor, który stosował już manewr z dublowaniem pomysłów na fabułę w postaci dwóch historii osnutych wokół motywu opętania Spider-Mana przez Green Goblina, zdecydował się na taki sam krok w odniesieniu do aktu poświęconego walce Spider-Mana i Tombstone’a. Wybór takiej drogi tym bardziej dziwi w obliczu kończenia przez niego okresu swojego urzędowania na stanowisku scenarzysty tego komiksu. Wszak to nic innego jak proszenie się o zarzut o serwowanie kolejnego odgrzewanego kotleta!
Samej głównej historii wiele nie można na razie zarzucić. Jest zwarta i przemyślana, zwłaszcza że narracyjnie trzyma się postaci powiązanych rodzinnie lub zawodowo z antagonistą, czyli Tombstonem. Dzięki niej fani i fanki mogą zerknąć na krajobraz przestępczego podziemia Nowego Yorku po ostatniej Wojnie Gangów, a także wreszcie odkryć dalsze losy Randy’ego Robertsona i Janice Lincoln. Kilka jej zwrotów akcji potrafi zaskoczyć lub nawet zszokować. No i moc dają jej rysunki Johna Romity.
Po stronie minusów są „powtórki” scen i wrażenie déja vu. Znowu Spider-Man przerywa transakcję White Rabbit, znowu Tombstone zaprasza Petera Parkera do swojej limuzyny. Największym mankamentem tej historii jest jednak regres postaci Tombstone’a, który po zagraniu kilku ciekawych ról – intryganta wyprowadzającego innych w pole, ojca zatroskanego o bezpieczeństwo i kondycję moralną swojej córki czy bojownika współpracującego z superbohaterami na czele ze Spider-Manem – zatacza koło i na powrót staje się zabijaką działającym bezwzględnie, by strachem zapracować sobie na szacunek.
Trzeba przyznać, że sekwencja konfrontacji Lincolna i Parkera w samochodzie, choć na początku odtwórcza i wtórna, a pod koniec mimo wszystko naciągana i przekombinowana, to jednak serwuje czytającym komiks moment przyprawiający o szybsze bicie serca. Ponadto wnosi w ten komiksowy gatunek odrobinę kreatywności, stawiając przed nie lada wyzwaniem superbohatera, który musi poradzić sobie po cywilnemu i w bardzo ograniczonej przestrzeni. Na korzyść historii działa też ładne spięcie klamrą początkowej retrospekcji z finałową woltą. Cóż ten wzrok Lincolna zwiastuje w jego przyszłych relacjach z córką?
Ponieważ jest to numer jubileuszowy z większą niż standardowa liczbą stron, nie mogło zabraknąć bonusowych historii. W tym miejscu należy pochwalić redakcję za pomysł zamieszczenia w ramach tych dodatków prequela głównej historii. Zamiast przeczytania pozbawionej znaczenia historyjki niepowiązanej z główną fabułą, można dowiedzieć się, jak wyglądały przygotowania Spider-Mana do kolejnej konfrontacji z Tombstonem, otrzymując swego rodzaju podziękowanie za lekturę tego numeru. Mało tego, w pakiecie dostaje się też rozwiązanie wątku kłopotów prawnych Leedsów, co też podnosi rangę tego prologu.
Kolejne poboczne opowieści to już klasyka utworów dodawanych do przełomowych numerycznie wydań komiksów. Druga przedstawia wycinek z życia postaci z drugoplanowej obsady tytułowego superbohatera, w tym przypadku Paula Rabina, obecnego chłopaka Mary Jane, który mało kogo chyba interesuje, choć trzeba oddać mu szacunek za szlachetne postępowanie w ramach przeprosin za zbrodnie ojca. Ostatnia to jednostronicowe dziełko jednego twórcy w stylu humoreski. 4 pajączki na kredyt zaufania dla całości.
Ocena:
Autor: Dawidos